Zondag 12 november congresdag Utrecht
Op zondag 12 november vindt de volgende congresdag plaats bij DUMS in Utrecht in de Marnixzaal.
Adres:
Domplein 4
3512 JC Utrecht
Programma:
10.30 in gesprek met bestuur
In plaats van de gebruikelijke ALV gaan we deze keer graag met jullie persoonlijk in gesprek.*
11.15 koffie
11.30 Pop in de pianoles
Ronald Kool & Ivo Schols geven hun visie op popmuziek in de lespraktijk
12.30 materiaalmarkt & Frans Schreuder prijs
13.15 lunch
14.15 Bart van de Roer over interpretatie vanuit de partituur
Hoe combineer je artistieke vrijheid met trouw blijven aan de partituur? Bart gaat met een aantal graadexamen-stukken hier verder op in.
15.15 werkgroep beginnersmethoden
Een korte update vanuit de werkgroep
15.45 koffie/thee met taart
16.15 Anne-Maartje Lemereis over componeren met leerlingen
Kan iedereen componeren? Anne-Maartje is ervan overtuigd dat componeren bruikbare inzichten kan opleveren voor elke leerling. Zij neemt je mee in hoe je dat kunt doen.
17.30 afsluitende borrel
* De begroting voor komend jaar is bekend en wordt binnenkort gepubliceerd op de website. Het bestuur heeft besloten om de contributie voor volgend jaar gelijk te houden, omdat de reserves voldoende zijn. Uiteraard zijn we altijd bereid om een toelichting te geven.
Anne Maartje Lemereis
Componeren met leerlingen
Toen ik zo’n 15 jaar geleden aan mijn pianoleerlingen begon te vragen of ze zelf iets wilde componeren viel ik van de ene verbazing in de andere. Er werden hele prachtige, originele, verrassende stukken geschreven door piepjonge componistjes en het bracht hen én mij allerlei buitengewoon leerzame en bruikbare inzichten.
Tijdens mijn studie compositie richtte ik Stichting In de Knop op; een stichting die zich richt op compositie-educatie aan kinderen jongeren en in de afgelopen jaren vele nieuwe werkvormen op dit gebied ontwikkelde. Inmiddels ben ik alweer een paar jaar docent compositie & muziektheorie en mentor aan het Utrechts Conservatorium. Vanuit de onderzoeksgroep die we daar met een groep docenten vormen doe ik onderzoek met als hoofdvraag: ‘Hoe kunnen we compositorische vaardigheden integreren in reguliere muziekeducatie?’
Op 12 november deel ik heel graag mijn bevindingen met jullie en laat ik jullie zien hoe je zelf met leerlingen kunt componeren, ook als je zelf geen componist bent.
Anne-Maartje Lemereis (1989) schreef haar allereerste liedje toen ze vier jaar was en is er daarna nooit meer mee opgehouden. Op haar 11e debuteerde ze in het Concertgebouw met een eigen compositie tijdens het nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble. Anne-Maartje studeerde piano en compositie aan het Utrechts Conservatorium. Sinds haar afstuderen in 2016 componeert ze in opdracht van diverse festivals en ensembles, waaronder festival November Music, Ragazze Quartet, Holland Opera en Podium Witteman.
Anne-Maartje is als docent verbonden aan het Utrechts Conservatorium en geeft vanuit Stichting In de Knop compositielessen en workshops aan kinderen en jongeren tussen de 4 en 18 jaar oud.
http://www.annemaartjelemereis.com/
Bart van de Roer
Over interpretatie vanuit de partituur
Hoe combineer je artistieke vrijheid met trouw blijven aan de partituur? Bart gaat met een aantal graadexamen-stukken hier verder op in.
Ronald Kool & Ivo Schols
Hun visie op popmuziek in de lespraktijk
Ivo Schols is sinds zijn conservatorium opleiding aan de afdeling Pop van Codarts Rotterdam werkzaam als pianist/toetsenist en zanger/backing vocalist in uiteenlopende projecten. Hij is graag onderweg als sessiemuzikant en met diverse namen, waaronder de Edwin Evers Band, Renée van Wegberg, Nurlaila Karim en het Metropole Orkest. Ook werkt hij samen met singer songwriters zoals Cornelius Leonardus, Misha Wong, Sophia Habib en Ruben Annink en is hier en daar betrokken als arrangeur voor orkestrale bezettingen. Naast zijn werk als uitvoerend musicus en arrangeur geeft hij ook les aan kinderen en volwassenen op diverse locaties, waaronder ook het conservatorium van Rotterdam.
Frans Schreuderprijswinnaar
Leone Monaco, Koninklijk Conservatorium Den Haag (docent Ellen Corver, research supervisor Bart van Oort) met zijn scriptie “Man’s Struggle for Salvation. A programmatic interpretation of Franz Liszt’s B Minor Sonata”.