European Piano Teachers Association - The Netherlands

Nationaal Congres 2013

16 november 2013
/
Nationaal Congres

Het 22e EPTA congres vindt plaats op 16 en 17 november 2013. Locatie: Conservatorium van Amsterdam. Dé jaarlijkse ontmoeting van pianisten en pianodocenten/-studenten. Ook voor niet-leden! Alle informatie vindt u hieronder:

Het Nationaal Congres van EPTA Nederland vond plaats op 16 en 17 november 2013.

Voor het eerst was EPTA met het congres te gast in het prachtige moderne gebouw van het Conservatorium van Amsterdam. Het werd een congres met allure, goed bezocht (140 bezoekers, zowel oude bekenden als nieuwe gezichten) en met een gevarieerd en zeer interessant programma. Er was tevens samenwerking met onze vrienden van de YPF, met hun pianofestival en concours in het nabij gelegen Muziekgebouw aan ’t IJ.

Organisatie: werkgroep Nationaal Congres
Informatie: Hetty Floors

Evaluatie

U kunt uw evaluatieformulier mailen naar Hetty Floors.

EPTA Frans Schreuderprijs 2013

De prijs is op het congres toegekend aan Kaja Draksler, voor haar masterresearch Structure in free improvisation. Cecil Taylor: Life as …
Zie juryrapport.

Conservatorium van Amsterdam, foto Daria Scagliola

Programma zaterdag 16 november – zaal Amsterdam Blue Note

09.30-10.15 u Ontvangst en opening Cons. van A’dam
Bekendmaking winnaar EPTA Frans Schreuderprijs
Materiaalmarkt
10.30-11.45 u Neal Peres da Costa    YPF – Muz. a/h IJ
Off the record   
12.15-13.00 u Lunch Cons. van A’dam
13.00-13.15 u ‘Metamorphoses: The Art of the Virtuoso Piano Transcription’
van Rian de Waal
Boekpresentatie door prof. dr. Jaap Heringa
m.m.v. pianist Juan Zurutuza
13.15-14.15 u Femke Hockx
Dyslexie in de muziekles
14.30-15.45 u Algemene ledenvergadering  
16.00-17.00 u Frans van Ruth  
Kamermuziek voor jonge musici   
17.15-18.15 u Jeroen Zuidwijk   
Een blik in de pop-pianoles   
18.30-19.30 u Diner
20.00-21.30 u concert Grieg pianoduo met lichtbeelden
Keys to the stars   
m.m.v. prof. dr. Peter Barthel

Programma zondag 17 november – Sweelinckzaal

09.30-10.15 u Ontvangst Cons. van A’dam
Materiaalmarkt
10.15-11.15 u Michael Tsalka   
Daniel Gottlob Türk 
11.30-12.00 u Uitreiking EPTA Frans Schreuderprijs   
Presentatie door de winnaar
12.00-13.00 u Lunch
13.00-14.15 u Marjès Benoist  
Begeleiden van Jong Talent   
15.00-17.00 u Paul Badura -Skoda    YPF – Muz. a/h IJ
De ‘uitvinding’ van het pianoconcert   
m.m.v. ensemble Musica Amphion

Toelichting Materiaalmarkt

Gedurende het hele weekend was er op de 4e verdieping een materiaalmarkt.

Prijzen

ZaZokaart zaterdagkaart zondagkaart concertkaart
zaterdag+zondag zaterdag* zondag** diner+concert**
leden € 105 € 60  € 50  € 25
– 65+  € 80  € 45  € 40   € 25
studenten***   € 65  € 40  € 30   € 25
niet-leden  € 140  € 80  € 65 € 35

* incl. diner+concert
** combineren zondagkaart + diner en concert (zaterdagavond) is mogelijk (specialkaart)
*** aan een Conservatorium

Het is niet mogelijk om kaarten te kopen voor losse onderdelen van het congres.  

Betaling

  • Bankrekening 5081611 van EPTA Nederland. O.v.v. uw naam en referentienummer.
  • IBAN: NL51INGB0005081611 BIC: INGBNL2A.
  • Tot 3 november is annuleren (penningmeester@eptanederland.nl) met volledige restitutie (minus €6) mogelijk. Wilt u in uw annuleer-e-mail vermelden: naam, adres, woonplaats en uw referentienummer. Bij annuleren tot 10 november vindt 50% restitutie plaats. Na 10 november is restitutie niet mogelijk.

 

Neal Peres da Costa

Na decennia van pionierswerk in de oude muziek, onderzocht Neal Peres da Costa aan de hand van beschrijvingen en oude opnamen hoe romantische muziek in de 19e en vroeg-20e eeuw werd gespeeld. Hij concludeerde dat onze huidige manier van spelen daar in belangrijke opzichten van afwijkt. In 2012 publiceerde hij daarover het fascinerende en veel geprezen boek Off the Record (Oxford University Press). Voor pianodocenten en voor de nieuwe generatie pianisten is zijn onderzoekswerk van onschatbare waarde.

Neal Peres da Costa zal een kort overzicht geven van de ontwikkeling van geluidsopnames. Daarna zal worden ingegaan op het spelen van Reinecke, Brahms, Leschetizky en Saint-Saëns. Het publiek zal geconfronteerd worden met specifieke technieken – dislocation, arpeggiation, rhythmic alteration en tempo modification.

Deze lezing maakt onderdeel uit van het YPF Festival.

Femke Hockx

Femke is klassiek zangeres en zangdocente en is zelf dyslectisch. Ze vindt het jammer dat veel dyslectici tegen problemen aanlopen bij muzieklessen, zeker wanneer het speelplezier daar onder lijdt. Daarom besloot Femke zich te verdiepen in dit onderwerp tijdens haar master studie aan het Utrechts Conservatorium. Haar scriptie werkte zij om tot het boekje Dyslexie en zangles, dat in de herfst van 2008 is gepubliceerd. Femke zal ingaan op het fenomeen dyslexie, evenals de praktijk in de muziekles.

Femke Hockx volgde de Master opleiding Zang aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waar zij afstudeerde in 2007. Haar hoofdvakdocent was Eugénie Ditewig. Tevens volgde Femke tijdens deze opleiding zanglessen bij Lieve Geuens. Het Bachelor diploma behaalde Femke aan de Vrije Muziek Academie te Zeist waar zij studeerde bij Christiaan Boele. Ook volgde Femke cursussen van onder anderen Michael Deason Barrow en Rebecca Stewart.

Algemene Ledenvergadering

De jaarlijkse Algemene Ledenvergadering is alleen toegankelijk voor EPTA-leden. Alle leden hebben gratis toegang.
Jaarverslag, begroting en andere vergaderstukken zullen begin november beschikbaar zijn in het ledendeel van de website (‘downloads’).

Frans van Ruth

Wat is het belang van samenspel voor amateur-pianisten? Hoe kun je als begeleider/ensemblespeler comfortabel blijven spelen? Wat is de rol van de docent? Waar vind je goed repertoire dat geschikt is voor pianoleerlingen?

Een deel van de presentatie zal gewijd zijn aan het Albumproject. Samen met zijn cello-collega en duo partner Doris Hochscheid heeft Frans van Ruth 30 Nederlandse componisten, van Louis Andriessen, Klaas de Vries en Daan Manneke tot de allerjongste generatie, gevraagd duostukjes te schrijven die voor kinderen, maar ook voor wat minder jonge amateurs speelbaar zijn. De composities zijn inmiddels in drie banden uitgegeven bij Donemus. Zo kan het gebeuren dat kinderen van onder de 10 jaar Louis Andriessen vertolken.

Frans van Ruth en Doris Hochscheid geven masterclasses aan amateurduo’s in het hele land op deze stukken. Tijdens de presentatie zullen enkele duo’s te beluisteren zijn.

Frans van Ruth studeerde aanvankelijk bij pianist-componist Hans Osieck. Nadat hij zijn studie Letteren aan de Universiteit van Utrecht voltooid had, werd hij toegelaten tot het Utrechts Conservatorium waar hij piano studeerde bij Herman Ulhorn en kamermuziek bij Eli Goren. Hij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding. Liedbegeleiding en instrumentale kamermuziek nemen een belangrijke rol in zijn muziekleven in. Inmiddels heeft hij dan ook een indrukwekkend repertoire aan duowerken van de late achttiende eeuw tot heden opgebouwd.

Frans van Ruth is verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij sinds 1997 de leiding heeft over de Afdeling Kamermuziek. Hij heeft daar een ambitieus kamermuziekprogramma ontwikkeld dat naast vaste projecten voor duo-spel, pianotrio’s, strijkkwartetten en blaaskwintetten, ook componistenportretten bevat en, sinds 1999, de jaarlijkse Week van de Hedendaagse Kamermuziek.

Jeroen Zuidwijk

Het plezier en genoegen dat je uit muziek kan halen, is de leidraad in de pianoles voor Jeroen: “Ik probeer elke leerling zo authentiek mogelijk les te geven. Dat betekent dat je les krijgt vanuit dezelfde muzikale waarden waarmee ik zelf speel.”

Na vijf jaar studie aan de Conservatoria van Arnhem en Amsterdam bij Rob van de Broeck, Michiel Braam, Karel Boehlee, Rob van Bavel en Kenny Werner, is Jeroen Zuidwijk in 2004 afgestudeerd in Jazz Piano. In 2003 ontving hij de 3e prijs in de Pim Jacobs Muziekprijs competitie. De lijst van musici en projecten waarmee hij in de afgelopen jaren heeft gewerkt is oneindig, variërend van jazz, elektronische muziek, pop en rockbands tot speelfilms en musicals. Het zou ondoenlijk en oneerlijk zijn een selectie op te sommen. Naast zijn brede muzikale ontwikkeling en activiteiten heeft hij Nederlandse Taal en Cultuur gestudeerd in Amsterdam. “Ook omdat ik geloof dat het verbreden van je spanwijdte uiteindelijk verdieping brengt in dat wat uit je handen komt.”

Jeroen Zuidwijk is vanaf 2009 verbonden aan CKV De Meerpaal in Dronten als pianodocent en bandcoach. Vanaf 2010 is hij werkzaam op Muziekschool Amsterdam-Noord als piano- en theoriedocent en als bandcoach. Op dit moment is hij tevens docent binnenschoolse en naschoolse tijd Muziek (keyboard/piano) op de Muziekschool van Amsterdam.

Grieg Pianoduo

Keys to the Stars is een bijzonder concert waarin 4-handige pianomuziek van de Estse componist Urman Sisask op spannende wijze wordt aangevuld met grootbeeldprojectie van astronomische beelden. Het concert is een samenwerkingsproject van het Grieg Pianoduo ( Elles van der Heiden & Siebert Nix) en hoogleraar Sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, prof. Dr. Peter Barthel.
Sisasks Milky Way en diens Spiral Symphony staan op het programma, maar ook een nieuw werk van Sisask geïnspireerd op het sterrenstelsel Sombrero dat hij bij gelegenheid van het Internationale Jaar van de Sterrenkunde 2009 componeerde voor het Groningse ‘trio’.

De pianisten Elles van der Heiden en Siebert Nix vormen sinds 1987 het Grieg pianoduo. Met hun dynamische en temperamentvolle vierhandige pianospel brachten zij cd’s uit met pianomuziek van de Noor Edvard Grieg (2000) en de Est Urmas Sisask (2006). Het duo beheerst vele stijlen en voelt zich speciaal thuis in bijzondere projecten, zoals hun Grieg Marathon (2002) of het spelen bij een stomme film (Le Boeuf sur le Toit)! Met hun synergetische muzikale pianistiek behoort het Grieg pianoduo tot één van de meest vooraanstaande pianoduo’s van Nederland.

Prof. dr. Peter Barthel is als hoogleraar Astrofysica verbonden aan het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek concentreert zich op de structuur van sterrenstelsels, in het bijzonder hun actieve kerngebieden en zwarte gaten. Hij heeft grote affiniteit met onderwijs en publieksvoorlichting, is o.m. rector van de RUG Scholierenacademie en captain van het RUG team dat de 2008 Academische Jaarprijs voor wetenschapscommunicatie won.

Michael Tsalka

Als pedagogisch materiaal zijn de 48 onbekende piano sonates van de Noord-Duitse theoreticus, dirigent en componist Daniel Gottlob Türk ( 1750-1813) prachtige oefeningen voor jonge pianisten om zich voor te bereiden op het spelen van meer complexe werken van Mozart, Haydn en Beethoven. Met hun eenvoudige notatie en heldere constructie introduceren deze werken de muzikale wetten die de muzikale stijl van deze periode beheersen. In deze lezing zal Tsalka uitleggen hoeveel van de muzikale elementen van deze sonates parallellen vertonen met pianowerken van de Venetiaanse School.

Pianist Michael Tsalka is geboren in Tel-Aviv, Israël. Van 2002 tot 2008 studeerde hij in Philadelphia aan de Temple University. Aan deze universiteit behaalde hij een Master Degree in Kamermuziek en Begeleiding, een Master Degree in Clavecimbel en een Doctoraat Piano. Tsalka ontving talrijke prijzen, onderscheidingen en beurzen. Als veelzijdig pianist omvat zijn repertoire solo-en kamermuziek van Barok tot het huidige moderne repertoire. Concerten gaf hij in heel Europa, Azië, Rusland, USA, Canada en Latijns Amerika. Tegenwoordig doceert M. Tsalka Pianomuziek op vroege klavierinstrumenten en Kamermuziek aan de Lilla Akademien in Stocklholm. Recent heeft hij 30 pianosonates van Daniel Gottlob Türk opgenomen voor Naxos/Grand Piano Label.

Marjès Benoist

Wat maakt een fantastische pianist; methodische training en hard studeren of aangeboren talent? Hoe kan je talent in een vroeg stadium ontdekken en hoe moet je het aanpakken? Een lezing over de invloed van ouders, docent en peer-group op de ontwikkeling van muzikaal begaafde kinderen, met live optreden van kinderen uit de jong-talent pianoklas van Marjès Benoist, docente aan de Sweelinck Academie -Jong Talent opleiding van het Conservatorium van Amsterdam.

Marjès Benoist behaalde haar diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding en won de Burgemeester de Bruin Prijs en het Jacques Vonk Concours. Zij gaf verschillende masterclasses, o.a. in Frankrijk (Pont Saint Esprit). Sinds zes jaar geeft zij zomercursussen voor jong pianotalent met Marlies van Gent in kasteel Keppel. Zij is sinds 1995 pianodocente aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij ook methodiekdocent was en studieleider van de Sweelinck Academie, een speciale muziekopleiding voor muzikaal begaafde kinderen tussen de 8 en 18 jaar.

Paul Badura-Skoda

De ‘uitvinding’ van het klavierconcert staat op naam van Johann Sebastian Bach, toen hij zijn vioolconcerten omwerkte tot clavecimbelconcerten. Zodra zijn zoon Johann Christian in 1762 te London was neergestreken, schreef hij daar op 27-jarige leeftijd zijn eigen eerste klavierconcerten. Er zouden er nog talloze volgen, waarvan een aantal uitdrukkelijk voor pianoforte.

Mozart’s klavierconcert KV 107 is een bewerking van een pianosonate van zijn vriend en mentor Johann Christian Bach. Met KV 414 komt het pianoconcert als genre eerst tot volle wasdom; het langzame deel van dit concert in A groot uit de herfst van 1782, is gebaseerd op een ouverture-thema van Johann Christian Bach, als hommage bij diens overlijden eerder in datzelfde jaar.

Paul Badura-Skoda is een van de grote pianisten van deze tijd, en een pionier op het gebied van het gebruik van authentieke instrumenten in de pianowereld.

Deze lezing maakt onderdeel uit van het YPF festival.