ALV en congresdag zo 16 november 2025
De volgende congresdag is op zondag 16 november in het Akoesticum in Ede. Neem een introducé mee, deze mag zich aanmelden voor een gereduceerd tarief!
Het congres is van 09:30u tot 18:00u.
Aanmelden kan tot 7 november
Hele dag (inclusief koffie, thee, lunch en een borrel)
Voor EPTA leden € 60,00
Voor EPTA studentleden € 35,00
Voor niet-leden € 70,00
Voor introducés (aangeven met wie je meekomt) € 35,00
Aanmelden kan nog, maar er is geen lunch gegarandeerd.
Klik hier om je aan te melden
Adres:
Het Akoesticum
Nieuwe Kazernelaan 2 – D42
6711JC Ede
Let op: Gebruik Akoesticum voor je navigatie!
Programma:
9.30 inloop
10.00 Nicola Cantan – Understanding additional needs: How to help your neurodiverse students succeed
11.00 koffie
11.15 intervisie in kleinere groepen
12.00 recital Jorian van Nee
12.45 lunch
13.30 materiaalmarkt en Frans Schreuder prijs
14.15 Algemene ledenvergadering (alleen voor leden)
15.15 koffie/thee
15.30 Workshop Floor Wittink – ademhaling als sleutel tot ontspanning
17.30 borrel & afsluiting
Nicola Cantan – Understanding additional needs: How to help your neurodiverse students succeed

Many teachers want to take on neurodiverse students, but they don’t know where to start and they’re nervous that they’re not qualified. There are very few people in the world who both a special education qualification and a music one. If we task only those teachers with teaching these students, most of them will go without access to music.
I do not have a specific qualification in teaching neurodiverse students myself. However, I have the good fortune of having a mother who has worked in special needs my whole life. This has given me the confidence to say “yes!” to parents of students with special needs and learning difficulties who ask. We have gradually developed a reputation for being a studio that is inclusive and accepting of all students as our name has spread between parents.
In this workshop, we’ll discuss some of the main diagnoses that piano teachers will come across and break down what these typically mean for us in the lesson context. I’ll also provide simple tools and strategies that they can add to their bag of tricks to make their lessons more accessible to all. Finally, we’ll discuss some of the challenging behaviours that can come up, how to understand their root and how to address them.
Ultimately, developing a toolkit for neurodiverse students will help teachers be a better educator for everyone.
Nicola is a piano teacher, writer and creator. She loves getting piano students learning through laughter, and exploring the diverse world of music making; through improvisation, composition and games. Find creative teaching ideas in her membership site, Vibrant Music Teaching and level-up your students’ practice with Vivid Practice.
Floor Wittink – Workshop over ademhaling

Maar ook op bijvoorbeeld je spieren en motoriek.
Al deze processen reageren op hoe je je voelt. Is het nodig om actie te ondernemen? Dan stijgt je hartslag en versnelt je ademhaling. Is het tijd om te rusten dan daalt je hartslag, je ademhaling wordt rustig en je kunt herstellen en je spijsvertering weer goed op gang brengen.
Maar soms, inmiddels helaas best vaak, komen we niet meer goed tot rust. De ademhaling blijft snel, is te hoog en niet meer door de neus. Je lichaam doet alsof het tegen de wind in fietst, ook al zit je op de bank. Je hoofd maalt door, je snackt maar door en slaagt er niet in je spieren te ontspannen.
Het is goed om de oorzaak van stress aan te pakken, maar de ademhaling helpt je om de stress te reguleren zodat je ermee om kunt gaan. De adem is de meest snelle en effectieve manier om dit te doen. Een ademoefening van een paar minuten laat je hartslag dalen en kan je hele gevoel veranderen. Plots is er weer licht in de duisternis, kan er een oplossing worden gezien, kun je je beter inleven in de andere kant van het verhaal.
Voor musici is het nuttig om jezelf te kunnen reguleren als je zenuwachtig bent, maar ook om je lichaam de nodige rust en flexibiliteit te geven.
Tijdens mijn werk let ik nu meer op mijn eigen ademhaling en de spanning in mijn spieren. Het resultaat is dat ik nu minder moe word en iets meer tijd voor mezelf neem. Al met al een fijne ervaring en voor herhaling vatbaar!”
Als docent en workshopleider gaf ik honderden mensen les en hielp hen met saxofoonspelen, ademhaling, samenspel, improvisatie en het overbrengen van een muzikaal verhaal. Ik schreef een boek over lesgeven en een e-boek met praktische tips om te spelen vanuit je hart. Daarnaast gaf ik workshops aan docenten, orkesten en talentgroepen.
Naast mijn werk als musicus ben ik gediplomeerd ademcoach. Mijn eigen adem zoektocht bracht me in contact met inspirerende musici, docenten en practitioners zoals Gerard Zuyderhoff, Petra Lamberts, Willem vd Vliet en Manuela Ochakovski. Zo ontwikkelde ik een methodiek voor ademhaling.
Mijn opleiding tot ademcoach volgde ik bij Annette Weers en bij Kasper van der Meulen (Level 1 Breathwork Biohacker en Level 2 Breathwork Professional ).
Als ademcoach help ik particulieren en werknemers met stressweerbaarheid en het herstellen van een functionele ademhaling. Daarnaast begeleid ik (amateur)blazers en zangers bij het vinden van een gezonde, efficiënte en prettige ademhalingstechniek, waarin ik al vele jaren workshops geef.
Jorian van Nee – Recital

Programma: