Nationaal congres Ede 25 en 26 nov 2017
Het nationaal congres vindt plaats op 25 en 26 november in het Akoesticum te Ede. Dit jaar mag u een introducé meenemen. Het is voor iedereen een evenement boordevol informatie en inspiratie. Programma en overige informatie vindt u hieronder:
Coördinatie:
Hetty Floors, secretaris@eptanederland.nl
Locatie
Akoesticum*
Nieuwe Kazernelaan 2 – D 42, Ede (GLD)
Telefoon: (0318) 304 349
* sinds 2014 het bruisende nationale trainingscentrum voor muziek, dans en theater. Gerealiseerd in de voormalige Frisokazerne.
Programma zaterdag
10.15 – 10.45 uur | Pecha Kucha | Materiaal Markt |
10.45 – 11.45 uur | Edo Righini en | |
Okke Westdorp | Digitaliseren van muziekeducatie | |
11.45 – 12.00 uur | Pauze | |
12.00 – 13.00 uur | Robert Harris | Het plastische brein: Muziek maakt de mens |
13.00 – 14.00 uur | Lunch | |
14.00 – 15.30 uur | Steven Pont | De verschillende toonsoorten van de student |
15.30 – 16.00 uur | Pauze | |
16.00 – 17.00 uur | Heleen Verleur en | Kamermuziek voor jonge muzikanten: het plezier van |
samen spelen | ||
Bart van de Roer | De klep moet open: balans en de rol van de pianist | |
in de kamermuziek | ||
17.00 – 18.15 uur | Alg. Leden Vergadering | |
18.15 – 19.45 uur | Diner | |
19.45 – 20.30 uur | Marc van Roon | Improvisatie op inventies van Bach |
21.00 – 00.00 uur | Ad hoc: | Samenspelsessie, 4/6/8 mains of film |
Programma zondag
09.00 – 09.45 uur | Han Kolthof | Tai-chi |
10.00 – 10.30 uur | Uitreiking | EPTA Frans Schreuderprijs |
10.30 – 11.30 uur | Martijn van Dijk | Het effect van de aanslag op de klank |
11.30 – 11.50 uur | Pauze | |
11.50 – 12.50 uur | Arthur Schoonderwoerd | De ‘echte’ kunst van het fortepianospel bij |
C.Ph.E. Bach en J.N. Hummel “Overeenkomsten en | ||
verschillen tussen de pianomethodes beider grootheden” | ||
12.50 – 14.00 uur | Lunch | |
14.00 – 15.00 uur | David Kuyken | Keyboard Musicianship Een introductie aan de hand |
van Mozarts Fantasie in d kl. t. KV 397 (385g) | ||
15.00 – 15.30 uur | Pauze | |
15.30 – 16.30 uur | Tobias Borsboom | Recital in de voetsporen van de wanderer |
~~~~~~~~~~~~~~~~~
prijzen
Hele weekend (inclusief congresboek, koffie, thee) voorbeelden:
|congres| | |maaltijden| | |overnachting 2p*| | |overnachting 1p*| | |TOTAAL | |
EPTA-lid | € 60 | € 53,15 | € 34 | € 147,15 | |
EPTA-lid | € 60 | € 53,15 | € 68 | € 181,15 | |
introducé | € 0 | € 53,15 | € 34 | € 87,15 | |
introducé | € 0 | € 53,15 | € 68 | € 121,15 | |
niet-lid | € 95 | € 53,15 | € 34 | € 182,15 | |
niet-lid | € 95 | € 53,15 | € 68 | € 216,15 |
* Een tweepersoonskamer kost €34 p.p. Als u een kamer voor uzelf neemt, kost dat € 68.
U kunt zich aanmelden tot 17 november 2017.
Betalen: Als u zich heeft aangemeld, wordt u verzocht vooraf per bank te betalen. Aanmeldingen worden gehonoreerd in volgorde van binnenkomst van betaling. Bij contant betalen aan de zaal geldt een toeslag van €5,00. Voor introducés die een bedrag moeten betalen (aan maaltijden) gelden dezelfde regels.
Bankrekening 5081611 van EPTA Nederland. O.v.v. uw naam en referentienummer.
IBAN: NL51INGB0005081611 BIC: INGBNL2A
Restitutie: Tot 13 november is annuleren met volledige restitutie (minus €6) mogelijk; bij annuleren tot 17 november vindt 50% restitutie plaats. Na 17 november is restitutie niet mogelijk.
Overnachten
U kunt vrijdag en/of zaterdag overnachten in Akoesticum. Dat kan op een tweepersoonskamer met iemand anders (€34 p.p.) of alleen (€68).
~~~~~~~~~~~~~~~
Bereikbaarheid Akoesticum
Trein: 5 minuten lopen vanaf station Ede-Wageningen, uitgang centrum. Volg vanaf perron 1b de loopbrug over de autoweg. Je ziet het gebouw aan je linkerhand liggen.
Auto: via A12/E35, A30 of N224, ruime gratis parkeergelegenheid achter het gebouw.
LET OP: navigatiesystemen kennen de Nieuwe Kazernelaan 2 niet (militair terrein)!! Navigatie instellen op Eikenlaan.
– Vanaf A12: volg borden Station
– Sla vanaf de Bennekomseweg NIET rechtsaf naar het station, maar ga onder het spoor door: Klinkenbergerweg
– Na ong. 750 m bij verkeerslichten rechtsaf: Eikenlaan
– Waar de weg naar links gaat in een flauwe bocht: rechts af gaan
– Bruine borden Akoesticum volgen en doorrijden tot de parkeergelegenheid achter het gebouw.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Toelichting programma (alfabetisch)
Tobias Borsboom – Recital in de voetsporen van de wanderer
Tobias Borsboom is een van Nederlands bekendste jonge pianisten. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (7Mountain Records, 2017) is met veel lof in de pers en media onthaalt. Met dit programma tourde hij o.a. door Polen en Indonesië. Hij maakte naam met een dubbele nominatie voor de Dutch Classical Talent Award, die hem in 2015 werd uitgereikt. Met violist en duopartner Piotr Jasiurkowski won hij de publieksprijs.
Tobias toont zich een veelzijdig musicus. Sinds 2017 is hij gastprogrammeur met celliste Pamela Smits van de concertserie ‘Vriendenconcerten’ in de Zuiderkerk van Amsterdam. Ook gaat hij de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Voor seizoen 2018-2019 loopt in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan ‘Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Daarnaast is hij onderdeel van Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandoet met ‘A room with a view’. Met celliste Lidy Blijdorp speelt hij enkele vertelconcerten, waaronder Zomerdag in Parijs, en Mata Hari, waarvan de laatste is geschreven en wordt verteld door Jan Brokken.
Hiernaast werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als Docent Correpetitor.
Tobias Borsboom presenteert zijn cd ‘Wanderer’ dat met veel lof in de pers en media is onthaald.
‘Hij speelt (…) met grote bevalligheid, de nodige dramatiek en een juweel van een toucher”- Trouw
In deze cd vangt Borsboom het beeld van de wanderer figuur in een boeiende combinatie van romantische en hedendaagse pianowerken. Aan bod komen stukken van Jacob Ter Veldhuis, Peter Vigh, Frédéric Chopin, Lowell Liebermann en Franz Schubert met zijn ‘Wanderer Fantasie.’ In elk werk krijgt de luisteraar het gevoel een nieuwe wereld te betreden waaraan hij/zij zich kan spiegelen, de eigen associaties de vrije loop te laten, en als het ware een innerlijke reis aangaan. Het programma zal mondeling door Borsboom worden ingeleid.
“(…) we bevinden ons wel in een fantasierijke en zeer afwisselende wereld die de grote pianistische kwaliteiten van Borsboom tot in de finesse recht doet (…) hij doet ermee wat hij wil, hij tovert associaties en connecties uit een imaginaire hoge hoed. Is dat niet synoniem aan tovenarij?”- OpusKlassiek
Martijn van Dijk – Het effect van de aanslag op de klank
Martijn van Dijk studeerde, na een voorbereiding bij Anca Pauw-Manu, aan het Rotterdams conservatorium bij Mila Baslawskaja en Stéphane de May. Momenteel zet hij zijn pianostudie voort bij de pianiste/pianopedagoge Elly Salomé.
Als pianotechnicus volgde hij seminars bij verschillende Duitse pianofabrikanten. Hij volgde de exclusieve “Upright Piano Essential Course “ aan de Yamaha European Piano Technical Academy. Ook nam hij deel aan de cursus “Flügel Mechanik Regulieren” gegeven door Klavierbaumeister Joachim Leonardy. Nu is hij, na intern een intensief opleidingstraject te hebben gevolgd, in dienst bij Ypma Piano’s – Steinway Center Nederland als piano- en vleugelstemmer/technicus. Hij brengt zijn kennis en ervaring met veel plezier en passie in de praktijk bij particulieren, professionals en in de grote concertzalen van Nederland.
Hoe komt het toch dat de ene pianist een mooiere klank heeft dan de andere?
Dat is een vraag die wij onszelf allemaal wel eens hebben gesteld. Zowel u als pianodocent/pianist als ik als pianotechnicus houden ons bezig met een zo mooi mogelijke klank uit het instrument te krijgen.
Wat gebeurt er in het instrument als je een pianotoets op een bepaalde manier behandelt en wat is het effect hiervan op de klank? Deze vraag ga ik u zo uitvoerig mogelijk uitleggen met behulp van illustraties, filmbeelden en animaties.
Robert Harris – Het plastische brein: muziek maakt de mens
Robert Harris studeerde piano bij Ruth Slenczynska aan de Southern Illinois University in zijn geboorteland (V.S) en vervolgde zijn studie (UM) aan het Sweelinck Conservatorium bij Willem Brons. Hij behaalde zijn doctoraal Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen waar hij in februari j.l. promoveerde op een onderzoek naar hersenactivaties bij improviserende en niet-improviserende musici. Sinds 1995 is hij aan het Prins Claus Conservatorium verbonden, tegenwoordig als research coach in de Master of Music en onderzoeker bij het lectoraat Lifelong Learning in Music. Momenteel is hij betrokken bij onderzoek naar het mogelijk gunstige effect van piano-onderwijs op het gehoor van cochleaire implantaat-gebruikers.
Sinds een aantal jaren weten wij dat het brein plastisch is, zowel dat van het kind als van de volwassene. Onder invloed van de aktiviteiten die wij ondernemen, verandert niet alleen het lijf, maar ook het brein. Daarom is musiceren gunstig voor de ontwikkeling en het behoud van de hersenen. Toch kunnen wij niet alle vormen van musiceren over één kam scheren. Zingen is anders dan pianospelen. Van blad spelen is anders dan improviseren. Uit het hoofd spelen is anders dan op het gehoor spelen. Iedere wijze van musiceren doet een ander beroep op de hersenen en leidt zowel tot de ontwikkeling van andere vaardigheden als tot het ontstaan van een ander brein. Het gaan er niet alleen om dát wij musiceren, maar vooral hoe. Wat kan de neurowetenschap ons dáár over vertellen?
David Kuyken – Keyboard Musicianship Een introductie aan de hand van Mozarts Fantasie in d kl. t. KV 397 (385g)
De pianist David Kuyken maakte al tijdens zijn opleiding zijn debuut in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam en in de Queen Elizabeth Hall in Londen, alwaar hij studeerde bij Peter Feuchtwanger. Hij was prijswinnaar op het Internationale Pianoconcours te Santander in Spanje. Hij ontving daar ook de prijs voor de beste interpretatie van hedendaagse muziek.
David Kuyken is een zeer veelzijdig pianist. Hij heeft met verschillende orkesten gespeeld in binnen- en buitenland onder dirigenten als Comissiona, Montgomery, Haenchen, Lazarjev, Ros Marbá, Vedernikov, Vonk, Östmann, Brüggen en Spanjaard. In 2001 maakte hij samen met zijn duo-partner Brenno Ambrosini zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest onder leiding van Hans Vonk. In 2003 volgde zijn solodebuut bij dit orkest.
Naast recitals geeft David Kuyken ook talloze kamermuziekconcerten in verschillende bezettingen in binnen- en buitenland. Zo speelde hij samen met violisten Janine Jansen, Candida Thompson en Ilya Grubert. Daarnaast treedt hij op met het Prazak- en Mandelring Strijkkwartet. Ook is hij regelmatig te horen op de Nederlandse radio.
Op CD verschenen de pianoconcerten van Ton de Leeuw, Kees van Baaren en Jurriaan Andriessen. Zijn solo-CD’s met Nederlandse componisten en pianosonates van Schubert zijn door de pers lovend ontvangen.
David Kuyken is hoofdvakdocent piano aan het conservatorium te Amsterdam en Den Haag. Hij is een veelgevraagd jurylid en geeft regelmatig meesterklassen in binnen- en buitenland.
Het woord musicianship is lastig te vertalen in het Nederlands maar het beschrijft muzikale vaardigheden die ruimer zijn dan het beheersen van een ingestudeerd stuk.
Voor de grote componisten uit het verleden vormden spelen, componeren en improviseren een onscheidbare drie-eenheid.
Helaas zijn bij onze geïnstitutionaliseerde opleidingen deze elementen van elkaar los gegroeid als specialismen.
Keyboard Musicianship is een poging een manier van werken te introduceren op alle niveaus waarbij de leerling en het gespeelde repertoire het uitgangspunt is voor een les die de eindeloze mogelijkheden probeert te ontdekken die een partituur in zich herbergt.
Steven Pont – De verschillende toonsoorten van de student
Steven Pont is ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut. Hij werkte jarenlang met ingewikkelde pubers, zowel in de residentiële- als ambulante hulpverlening en ook in de ‘normale’ omgang met jeugd en jongeren heeft hij duidelijke ideeën rond een zo effectief mogelijke pedagogiek. Hij heeft inmiddels een zevental boeken op zijn naam staan over pedagogiek en psychologie, is columnist van het Humanistisch Verbond en zelf ook vader van twee kinderen.
Er zijn verschillende krachten die op de ontwikkeling van een student inspelen. Zo ontwikkelt elk kind een eigen hechtingsstijl, vinden er specifieke ontwikkelingen in de hersenen plaats en reageert elke student anders op de manier waarop hij of zij tegemoet wordt getreden. Wat effectief is voor de één, is dat niet voor de ander. We bekijken de student dus eens van verschillende ontwikkelingspsychologische kanten, om te onderzoeken hoe onze pedagogiek er het beste uit kan zien.
Edo Righini en Okke Westdorp – Digitaliseren van muziekeducatie
Edo Righini, hoofd Jazz en Pop aan het conservatorium van Amsterdam, is docent geweest bij verschillende conservatoria zoals het Conservatorium Maastricht, de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en Siena Jazz University. Sinds 2015 is Edo tevens hoofd Online Learning bij het Conservatorium van Amsterdam.
Edo Righini speelde en maakte opnamen met vele jazzartiesten als Dee Dee Bridgewater, Mike Mainieri, Bob Malach, Rick Margitza, Kim Thompson, Dominique di Piazza, Linley Marthe, Terri Lyne Carrington and Mitchel Forman. Hij maakte toernees door heel Europa en trad op op vele belangrijke jazzfestivals. Daarnaast is hij actief in het theater; hij werkte als arrangeur, muziek leider en gitarist met Wende Snijders, Acda en de Munnik, Lenette van Dongen, Jenny Arean en Jan Jaap van der Wal.
Edo zal samen met Okke Westdorp, adjunct directeur van Het Conservatorium van Amsterdam en Hoofd Klassieke, afdeling vertellen over het digitale platform.
Okke Westdorp studeerde hoorn aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en Organisatie, Cultuur en Management aan de Universiteit Utrecht. Naast zijn werkzaamheden als hoornist bij het Residentie Orkest remplaceerde hij bij het Koninklijk Concertgebouworkest en onder andere het Nederlands Blazers Ensemble. Na zijn carrière als musicus was hij onder meer actief als sponsor- en fondsenwerver bij het Residentie Orkest, alvorens hij als leidinggevende binnen Codarts aan de slag ging. Okke bekleedt verschillende bestuursfuncties.
Het Conservatorium van Amsterdam kent sinds 2015 een digitaal platform waarop studenten en aspirant-studenten instructies en feedback kunnen krijgen. Hierdoor zijn de studenten (soms verspreid over de wereld) verbonden met het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel wordt het platform door 1.100 studenten gebruikt.
Bart van de Roer – De klep moet open: balans en rol van de pianist in de kamermuziek
Van de Roer (1972) was winnaar van het Prinses Christina Concours, het Steinway Concours en het Tromp Muziek Concours (1996). Hij studeerde bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium. Na zijn studie volgde hij lessen bij onder meer Rudolf Jansen, Menahem Pressler, Peter Frankl, het Vermeer Quartet, Cristina Ortiz en Eugen Indjic. Sinds zijn officiële recitaldebuut in 1997 in het Concertgebouw in Amsterdam, gaf hij recitals in Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Ierland, Zwitserland en de VS. Bart soleerde met o.a. het Residentie Orkest, Het Brabants Orkest, het Janácek Philharmonic Orchestra en het Nationaal Orkest van België. CD’s maakte hij o.a. van de pianoconcerten van Leo Smit en Peter van Onna. In 1996 richtte hij samen met Marc Vossen en Wouter Vossen het Storioni Trio op. Bart doceert piano en kamermuziek aan het Codarts Conservatorium. Bart is de huidige voorzitter van EPTA Nederland.
Marc van Roon – Improvisatie op inventies van Bach
De belangstelling in jazz en improvisatie kreeg Marc al op jonge leeftijd van zijn vader, die zelf een professionele jazzpianist was. Marc begon met klassieke pianolessen toen hij tien jaar oud was. Hij kreeg les van privédocenten totdat hij op 16-jarige leeftijd toegelaten werd aan het Koninklijke Conservatorium Den Haag. Daar studeerde hij jazz piano bij Frans Elsen en klassiek piano bij Geoffrey Madge en Lanny Kho. Marc studeerde in 1991 af en verhuisde naar New York waar hij enige tijd studeerde aan het conservatorium. Hij ontmoette daar medestudenten en jazzpianisten Barry Harris, Richie Beirach en Kenny Werner.
Marc keerde in 1993 terug naar Nederland en naast het beginnen van zijn eigen trio werkte hij nauw samen met muzikanten en docenten wereldwijd. Hij nam meer dan een dozijn cd’s op als leider en werkte hij mee op vele cd’s als medemuzikant. Hij bundelde krachten met jazzmuzikanten als Dave Liebman, Clark Terry, Art Farmer, Charlie Mariano, Billy Hart, Santi Di Briano, Tony Lakatos, Michael Moore en vele Nederlandse jazz-artiesten.
Marc is ook een zeer gewaardeerde docent. Op dit moment is Marc faculteit medewerker aan het Prins Claus conservatorium in Groningen. Hij geeft ook wereldwijd lezingen en masterclasses.
De klavecimbelstukken van J.S Bach zijn vaker door de vingers van vele hedendaagse jazzpianisten gespeeld. Maar leent de muziek zich tot jazz-interpretatie? Pianist Marc van Roon heeft iets anders in gedachten. Meer dan de helft van de stukken van deze bundel toont weinig gelijkenis met de thema’s of vormen van Bach. Roon verduidelijkt:
“Ik heb de improvisaties die dichter bij de tekst en partituur zijn variaties genoemd en de improvisaties die spontaan zijn ontstaan…. inventies genoemd”.
Klassieke luisteraars zullen de doordachte behandeling van de thema’s van Bach waarderen. Jazz luisteraars zullen kunnen genieten van de inventieve manier waarop van Roon speelt met de thema’s van Bach.
Arthur Schoonderwoerd – De ‘echte’ kunst van het fortepianospel bij C.Ph.E. Bach en N. Hummel
Arthur Schoonderwoerd wordt beschouwd als een van de meest vernieuwende pianisten van zijn generatie. Zijn interesse gaat uit naar het repertoire voor piano van de achttiende -, negentiende – en begin twintigste eeuw, naar de uitvoeringspraktijk van dat repertoire en de grote rijkdom aan klavierinstrumenten die gedurende die periode in zwang waren.
Na zijn solistendiploma voor modern piano aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en zijn studie muziekwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Utrecht zet Arthur Schoonderwoerd zijn studie in 1993 voort aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse (CNSMDP)in Parijs. Onder leiding van Jos van Immerseel specialiseert hij zich daar in de studie van historische klavierinstrumenten. In 1995 behaalt hij als eerste in de geschiedenis van het “Conservatoire” een eerste prijs voor Fortepiano à l’unanimité en in de twee daaropvolgende jaren besluit hij zijn studie met een uiterst succesvolle “Cycle de Perfectionnement”.
In 1995 behaalt Schoonderwoerd de derde prijs en de prijs van de Belgische Radio (VRT) bij het fortepianoconcours van het 32ste Oude Muziek Festival in Brugge. In 1996 wordt hij laureaat “Juventus” voor de Conseil d’Europe gedurende de » Sixièmes Rencontres Européennes de Jeunes Musiciens ». Tijdens het Van Wassenaer Concours 1996, Negende Internationale Concours voor Oude Muziek Ensembles, wordt hem de prijs voor de beste individuele prestatie toegekend.
Parallel aan een solistencarrière die hem overal in Europa en daarbuiten brengt, wijdt hij een belangrijk deel van zijn tijd aan kamermuziek, liedbegeleiding en orkestdirectie. Met kamermuziekpartners als Barthold Kuijken, Eric Hoeprich, Jaap ter Linden, Miklos Spanyi, Wilbert Hazelzet, Luigi de Filippi, etc. ontgindt hij het bekende en onbekende kamermuziekrepertoire. Met zangers van wereldfaam geeft hij concerten en maakt hij opnamen: Sandrine Piau, Mark Padmore, Hans Jörg Mammel, Johannette Zomer, David Wilson Johnson, Harry van der Kamp, Sophie Karthaüser, Isabelle Druet etc. Als dirigent leidt hij zijn Ensemble Cristofori in het repertoire voor pianoforte en orkest op een zeer persoonlijke wijze.
In zijn lezing legt Arthur Schoonderwoerd aan de hand van twee beroemde klavier-methodes uit waarom de “pianotechniek” sinds het ontstaan van de piano voortdurend onderhevig is aan verandering. De voortdurende evolutie sinds 1700 van pianomechanieken en dus ook van de klankesthetiek heeft de gevoelige pianist genoodzaakt steeds weer zijn techniek aan te passen aan het veranderde instrument.
Emanuel Bach en Johann Nepomuk Hummel’s klavier-methodes hebben vele zaken gemeen. Hummels “Méthode complète théorique et pratique” toont echter aan dat tussen 1753 (eerste editie van Bach’s “Versuch”) en 1827 (eerste druk van Hummels standaardwerk) de pianobouw en dus ook de pianotechniek een belangrijke ontwikkeling hebben ondergaan. Schoonderwoerd’s lezing is uiteindelijk een pleidooi voor het ontwikkelen van een grotere flexibiliteit van de huidige pianist ten aanzien van de diversiteit van piano’s, mechanieken en klank-esthetieken die tussen 1750 en nu bestaan hebben en met de herontdekking van de historische piano langzaam weer terugkeren.
Heleen Verleur – Kamermuziek voor jonge muzikanten: het plezier van samen spelen
Heleen Verleur is pianiste en componiste. Zij studeerde piano aan het Hilversum Conservatorium. Nadat één van haar composities in 2006 genomineerd werd om te worden uitgevoerd tijdens de Gaudeamus muziekweek, nam ze privélessen compositie. Heleen schreef muziek voor piano, maar ook muzikale begeleidingen bij een aantal kinderboeken. Ze componeerde voor diverse ensembles en orkest. In 2009 behaalde Heleen de eerste prijs bij de compositie wedstrijd van riet kwintet Calefax. In 2013 kreeg zij de eerste prijs bij de Spaanse compositiewedstrijd van HispaSong International. In 2014 was ze finaliste van het Keuris Componisten Concours.
Momenteel werkt Heleen aan een serie van ‘Piano Trios for Young Players’. Inmiddels heeft zij ruim dertig trio’s geschreven voor beginnende instrumentalisten. Haar passie is om kinderen zo vroeg mogelijk op hoog niveau te laten samenspelen. Van haar piano trio’s verschenen reeds twee delen bij Alfred UK Piano Trios for Young Players. Het derde deel komt uit in 2017/2018.
Het plezier van samen spelen PDF