European Piano Teachers Association - The Netherlands

ALV en congresdag in Breda za 21 juni 10:00 tot 16:00

21 juni 2025
/
Nationaal Congres

De aanmelding is gesloten, neem contact op met Elize: secretaris@eptanederland.nl voor de mogelijkheden

 

Locatie: Nieuwe Veste Breda

Locatie op GoogleMaps

13 minuten lopen vanaf Station Breda

 

Het congres is van 10:00u tot 16:00u.

Hele dag (inclusief koffie, thee, lunch en het eerste drankje bij de borrel na afloop)

Voor EPTA leden € 32,50

Voor EPTA studentleden € 17,50

Voor niet-leden € 37,50

 

Programma 

10u inloop met koffie

10:30u – 11:30u Paul Komen – Workshop HeartMath

11:30u – 11:45u Pauze

11:45u – 12:15u Robert Harris – Workshop Notenlezen zonder Notennamen

12:15u – 13:15u Lunch

13:15u – 13:25u Materiaalmarkt

13:25u – 13:45u Anna Rusakova (België) – Eerste kennismaking met noten, ritme en muziekinstrumenten voor jonge kinderen: Albums “Het Bosconservatorium”, “Mijn eerste notenschrift” en “Muzikale wandeling”. 

13:45u tot 14:45u ALV (Algemene Ledenvergadering)

14:45u – 15:00u Pauze

15:00u – 16:00u Bas Verheijden met liedtranscripties van Schubert

16:00u Borrel in de Nieuwe Veste

 

 

 

Paul Komen – Workshop HeartMath

Onze hedendaagse leefstijl veroorzaakt bij veel mensen een verhoogd stressniveau. Deze verhoogde psychische druk leidt steeds vaker tot moeheid, gezondheidsproblemen en een verminderd prestatieniveau. Ook voor musici is dit een probleem: concentratieverlies en faalangst of podiumvrees zijn veel voorkomende klachten.

 

HeartMath biedt technieken om hen te leren meer grip te krijgen op stress en hun manier van omgaan daarmee, zodat ze gericht kunnen werken aan het verhogen van hun prestaties en tegelijkertijd meer rust en balans in hun dagelijks leven ervaren. Dit leidt tot een toegenomen welbevinden en functioneren, zowel lichamelijk als psychisch, en heeft ook een preventief effect op bijvoorbeeld een burn-out of depressieve klachten.

 

Door drie keer per dag kort te oefenen kan binnen korte tijd resultaat worden geboekt.

Vele onderzoeken tonen aan dat door het oefenen met de HeartMath technieken en apparatuur de negatieve effecten van stress verminderen.

 

Ik geef sinds 2014 HeartMath trainingen aan studenten van het Prins Claus Conservatorium in Groningen en heb tot nu toe meer dan driehonderd studenten begeleid. Zij ervaren minder stress op het podium, een betere slaapkwaliteit en het gevoel meer controle te hebben over hun dagelijkse uitdagingen.

 

In de workshop gaan we aan de slag met oefeningen en zal ik achtergrondinformatie over HeartMath geven.

 

Biografie Paul Komen

 

 

Robert Harris – Workshop Notenlezen zonder Notennamen

Het leren notenlezen begint doorgaans met het leren herkennen en benoemen van de noten op de notenbalk. Maar lezen is veel meer dan alleen het herkennen van noten. Twee noten op de notenbalk vormen een interval, drie een akkoord. In deze workshop, draaien wij de volgorde om. Wij beginnen met intervallen, zonder eerst kennis te nemen van de notennamen. Op deze manier krijgen wij inzicht in het leerproces en de wijze waarop wij  het notenlezen zouden kunnen bevorderen. 

 

Robert Harris studeerde piano bij Ruth Slenczynska aan de Southern Illinois University en voltooide zijn studie in Amsterdam bij Willem Brons. Hij doceerde piano, pianomethodiek, partituurspel en correpetitie aan het Prins Claus Conservatorium en maakte deel uit van de Research Group Lifelong Learning in Music. Hij studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde op een MRI studie naar de verschillen in hersenactivaties tussen improviserende en niet-improviserende musici. Hij heeft Guided Audiomotor Exploration (GAME) ontwikkeld, een pianomethode voor cochleair implantaat-gebruikers. Samen met Henrique Meissner heeft hij onderzoek gedaan naar de coaching van docenten die met GAME werken.

 

Anna Rusakova – Spelend leren spelen: de eerste stappen in de muziekwereld

Voor de kleintjes is het echt belangrijk dat de eerste stap van een nieuwe activiteit direct interesse wekt. En muziek is geen uitzondering. De kennismaking met noten, ritmes en instrumenten vraagt natuurlijk niet alleen plezier, maar ook veel concentratie. Om aandacht te trekken en te houden heeft de leerkracht het juiste materiaal nodig. Wij tonen de nieuwe albums om kinderen op een vrolijke manier te leiden: “Het Bosconservatorium” met een schrift als bijlage en “Musical walks”, een album voor allerkleinsten. De boeken zijn kleurig versierd, bevatten muziekspelletjes en introduceren muzikale waardigheden als deel van de algemene vorming van kinderen (aandachtsoefeningen, tellen, gelijkenissen en verschillen vinden, logica, labyrinten, mini-sudoku enz). Het gaat over instrumenten, noten in Sol- en Fa- sleutels, ritmes en wijzigingtekens. De synthese van verschillende taken en het originele ontwerp maken die albums uniek ten opzichte van bestaande leerboeken voor muziek. De boeken zijn gemaakt voor muziekinitiatie met groepen, evenzeer als om thuis muziek te leren. Met die albums zullen de eerste stappen in de muziekwereld een groot plezier zijn voor jonge kinderen. 

 

Anna Rusakova begon piano te spelen vanaf 6 jaar. Haar pedagogisch traject startte in 1996 als deel van de musicologie-opleiding aan het P.I.Tchaikovsky conservatorium te Moskou. In de jaren 2001-2008 werkte zij als docente van theoretische vakken in het  M.M.Ippolitov-Ivanov Muziek Pedagogisch Instituut te Moskou. Vanaf 2009 woont Anna Rusakova in België, waar zij een master diploma “Orgel” met grote onderscheiding behaalde aan de Luca-School of Arts, KU Leuven (Lemmens Instituut) en een jaar als Erasmus-student les volgde in het Prins Claus Conservatorium te Groningen (Nederland). Dit jaar heeft zij het Bachelor-examen “Klavecimbel” met grote onderscheiding afgelegd in het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar zij ook pianoforte volgt als nevenvak. Als organist is zij actief in Brussel en Leuven. Parallel met haar vorming als uitvoerend muzikant werkt zij in het onderwijscentrum “Azbuka” in Brussel en geeft ook privelessen piano. Zij is oprichter van de kindermuziekstudio “Cammaertsmusic” in Overijse, waar zij verschillende cursussen heeft gegeven zoals “Notenleer voor de kleintjes” en “Vrolijke solfege”.

 

Bas Verheijden – Schubert Unspoken (liedtranscripties van Schubert)

In SCHUBERT UNSPOKEN neemt pianist Bas Verheijden u mee in zijn eigen Schubert universum: hij maakte liedtranscripties van Schuberts liederen in de stijl van Liszt. Schubert creëerde een muzikale taal die zonder één woord vrijwel alles kan uitdrukken. Dat komt extra goed naar voren in deze ongesproken versies van liederen. Daarbij hoort u een onbekende fantasie van Schubert die nooit gespeeld werd omdat Schubert het stuk niet afmaakte. Verheijden componeerde zelf een slot zodat het stuk eindelijk kan klinken: ontdek een kant van Schubert die u nog niet kende!

 

SCHUBERT/ arr. Verheijden

Des Fischers Liebesgluck D 933

Der Einsame D 800

Im Abendrot D 799

Der Atlas D 795/8

 

Drang in die Ferne D 770

Der Wanderer D 649

Der Musensohn D 746

 

SCHUBERT (afgemaakt door Verheijden)

Fantasie in C D 605 ´Unfinished´

 

SCHUBERT/ arr. Verheijden

Der Zwerg D 771

Nacht und Träume D 827

Auf der Bruck D 853

 

Bas Verheijden vestigde zijn naam door in 2000 op 13 dagen op rij Rachmaninovs 3e Pianoconcert uit te voeren met het NSO o.l.v. Roland Kieft.

In 1997 won Bas Verheijden de 2e prijs en Persprijs op het Internationale Pianoconcours Scheveningen. In 1999 behaalde hij met onderscheiding bij Jan Wijn zijn Master of Music, waarna hij als eerste Nederlander ooit werd aangenomen aan de Accademia Pianistica in Imola. In 2001 werd Verheijden uitgenodigd om een week lang masterclasses te volgen bij Maria João Pires. De AVRO maakte hiervan een documentaire. In 1998 won Verheijden met Niek van Oosterum (op twee piano´s) de voorloper van Dutch Classical Talent.

Verheijden debuteerde in de serie Jonge Nederlanders van Het Concertgebouw en trad sindsdien regelmatig op in de kleine en grote zaal.

In 2004 verscheen een dubbel-cd van Verheijden met violiste Liza Ferschtman die een 10 kreeg in de Luister. Met The Atlantic Trio de cd LE SALON de CHAUSSON op label Quintone met trio´s van Chausson en Chaminade. In Trouw kreeg deze cd een zeer lovende kritiek. In 2017 verscheen Verheijdens solo-cd FINAL PIECES met daarop de laatste pianowerken die Schubert en Tchaikovsky kort voor hun dood schreven. Deze cd kreeg een prachtige recensie in vakblad PIANIST.                    In 2018 verscheen de cd OLD SONGS RE-SUNG van Koningsberger & Atlantic Trio met volksliederen van Beethoven, Ravel, Brahms en Butterworth voor bariton en pianotrio. In de vakbladen kreeg deze cd veel lovende recensies, ook over de arrangementen van Verheijden. Place de l´Opéra schreef ` Verheijden begeleidt Koningsberger met magnifieke touch`.

Zijn cd MOZART OPERA for PIANO met eigen arrangementen van Mozart opera´s werd geroemd in PIANIST (nov ’21).

Voor de cd SCHUBERT – Nacht und Träume door Maarten Koningsberger & Atlantic Trio arrangeerde Verheijden Schubert liederen voor bariton en pianotrio. “alsof ze recht uit de pen van Schubert gevloeid zijn”, schreef het Nederlands Dagblad over die arrangementen.

In september 2023 werd solo-cd UNEXPECTED SCHUBERT door Peter van der Lint zeer positief gerecenseerd in TROUW en kreeg het album de waardering 9 in vakblad PIANIST.

Als liedpianist vormt Bas Verheijden duo’s met Maarten Koningsberger en Hans Pieter Herman.

Verheijden is artistiek leider van de succesvolle kamermuziekserie MAESTROSvanDICHTBIJ in Driebergen. Meer info: www.basverheijden.com

 

PIANIST Magazine

Waardering: 9/10

Je moet het maar durven: in het kielzog van Liszt liederen van Schubert bewerken. Bas Verheijden doet het in liederen die niet door Liszt zijn bewerkt. Het lukt hem uitstekend: een lied als Nachtviolen klinkt zonder tekst net zo poëtisch.

 

Nederlands Dagblad, Roel Sikkeveen

Verheijden en Schubert zijn twee handen op één buik. Een cd die niet alleen het arrangeertalent van Verheijden laat horen, maar ook een prachtige, doorleefde uitvoering van deze werken.

 

Opus Klassiek, Aart van der Wal

Verheijden toont zich in dit programma een Schubertiaan in hart-en-nieren wiens verbeeldingskracht muzikaal boekdelen spreekt. Terwijl op zijn techniek niets aan te merken valt.