Nationaal congres Ede 2016
Het nationaal congres vindt plaats op 19 en 20 november in het Akoesticum te Ede. Na een eendaags congres (2014) en een vierdaags internationaal congres (2015), organiseert EPTA als vanouds weer een tweedaags congres. Boordevol informatie en inspiratie voor leden en belangstellenden. Programma en overige informatie vindt u hieronder:
Coördinatie:
Hetty Floors, [email protected]
Locatie
Akoesticum*
Nieuwe Kazernelaan 2 – D 42, Ede (GLD)
Telefoon: (0318) 304 349
* sinds 2014 het bruisende nationale trainingscentrum voor muziek, dans en theater. Gerealiseerd in de voormalige Frisokazerne.
Programma zaterdag
10.30 – 11.30 uur | Karin van Toor, Sonja Hoving |
Hoogbegaafdheid in de muziekles lezing |
11.30 – 11.45 uur | Pauze | |
11.45 – 12.30 uur | Karin van Toor, Sonja Hoving |
Hoogbegaafdheid in de muziekles workshop |
12.30 – 13.00 uur | Uitreiking Frans Schreuderprijs | |
13.00 – 14.00 uur | Lunch | |
14.00 – 15.00 uur | Noriko Ogawa | Speciale concerten voor autistische kinderen |
15.00 – 15.30 uur | Pauze | |
15.30 – 16.30 uur | Noriko Ogawa | Speelt Debussy, Satie en Takemitsu |
16.30 – 16.45 uur | Pauze | |
16.45 – 18.00 uur | Alg. Leden Vergadering | |
18.00 – 19.30 uur | Diner | |
19.45 – 21.00 uur | Milan Franěk | Jazz Etudes van Milan Dvořák |
Programma Zondag
09.00 – 10.00 uur | Boswandeling | |
10.15 – 11.15 uur | Jana Neplechovitsj | Music Mind Games |
11.15 -11.30 uur | Pauze | |
11.30 – 12.45 uur | Luk Vaes | Peyotl: nieuwe muziek met extended techniques |
11.30 – 12.45 uur | Jana Neplechovitsj | Workshop Music Mind Games* |
12.45 – 14.00 uur | Lunch | |
14.00 – 15.00 uur | Frank Bonarius | Terugrepareren, een vertelling uit eigen werk |
14.00 – 15.00 uur | Jana Neplechovitsj | Workshop Music Mind Games* |
15.00 – 15.15 uur | Pauze | |
15.15 – 16.30 uur | Joop Celis | Eerbetoon aan Enrique Granados |
* Aanmelding voor de workshop bij Hetty Floors, [email protected]
~~~~~~~~~~~~~~~~~
prijzen
Hele weekend (inclusief congresboek, koffie, thee):
|congres| | |maaltijden| | |overnachting 2p*| | |overnachting 1p*| | |TOTAAL | |
EPTA-lid | € 60 | € 44,25 | € 34 | € 138,25 | |
EPTA-lid | € 60 | € 44,25 | € 68 | € 172,25 | |
student** | € 20 | € 44,25 | € 34 | € 98,25 | |
niet-lid | € 95 | € 44,25 | € 34 | € 173,25 | |
niet-lid | € 95 | € 44,25 | € 68 | € 207,25 |
* Een tweepersoonskamer kost €34 p.p. Als u een kamer voor uzelf neemt, kost dat € 68.
Prijzen zijn excl. ontbijt van € 8,90.
** Studenten piano aan een conservatorium, op vertoon van collegekaart.
Onderdelen (inclusief congresboek, koffie, thee):
EPTA-lid | student** | niet-lid | |
hele zaterdag | € 35 | € 10 | € 60 |
hele zondag | € 30 | € 10 | € 45 |
ochtend | € 20 | € 5 | € 30 |
middag | € 20 | € 5 | € 30 |
zaterdagavond | € 10 | € 3 | € 20 |
lunch | € 9,75 | € 9,75 | € 9,75 |
diner | € 24,75 | € 24,75 | € 24,75 |
ontbijt | € 8,90 | € 8,90 | € 8,90 |
** Studenten piano aan een conservatorium, op vertoon van collegekaart.
Aanmelden: via dit aanmeldingsformulier. Op 12 november sluit de aanmelding.
Maximum aantal bezoekers: de zaal heeft een maximum capaciteit van 90 stoelen. Voor de workshops Music Mind Games geldt een maximum van 20. U kunt zich hiervoor aanmelden bij Hetty Floors, [email protected]
Congresbezoek zonder aanmelding vooraf: U kunt contant aan de zaal betalen (liefst gepast). Er geldt dan een toeslag van € 5,00 en bedragen met lunch worden afgerond op een veelvoud van €5. U moet rekening houden met een beperkt aantal extra beschikbare lunches en diners.
Betalen: Als u zich heeft aangemeld, wordt u verzocht vooraf per bank te betalen. Aanmeldingen worden gehonoreerd in volgorde van binnenkomst van betaling. Bij contant betalen aan de zaal geldt een toeslag van €5,00.
- Bankrekening 5081611 van EPTA Nederland. O.v.v. uw naam en referentienummer.
- IBAN: NL51INGB0005081611 BIC: INGBNL2A
Restitutie: Tot 5 november is annuleren met volledige restitutie (minus €6) mogelijk; bij annuleren tot 12 november vindt 50% restitutie plaats. Na 12 november is restitutie niet mogelijk. Stuur voor annuleren een email naar [email protected], met vermelding van naam en referentienummer.
Overnachten
U kunt vrijdag en/of zaterdag overnachten in Akoesticum. Dat kan op een tweepersoonskamer met iemand anders (€34 p.p.) of alleen (€68).
Maaltijden
Er is gekozen voor ontbijt en lunch ‘standaard’ en het 3-gangen menu ‘shared dining’. Zie hier.
Bereikbaarheid Akoesticum
Trein: 5 minuten lopen vanaf station Ede-Wageningen, uitgang centrum. Volg vanaf perron 1b de loopbrug over de autoweg. Je ziet het gebouw aan je linkerhand liggen.
Auto: via A12/E35, A30 of N224, ruime gratis parkeergelegenheid achter het gebouw.
LET OP: navigatiesystemen kennen de Nieuwe Kazernelaan 2 niet (militair terrein)!! Navigatie instellen op Eikenlaan.
– Vanaf A12: volg borden Station
– Sla vanaf de Bennekomseweg NIET rechtsaf naar het station, maar ga onder het spoor door: Klinkenbergerweg
– Na ong. 750 m bij verkeerslichten rechtsaf: Eikenlaan
– Waar de weg naar links gaat in een flauwe bocht: rechts af gaan
– Bruine borden Akoesticum volgen en doorrijden tot de parkeergelegenheid achter het gebouw.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Toelichting programma (alfabetisch)
Frank Bonarius – Terugrepareren, een vertelling over piano’s en vleugels uit eigen werk
Frank Bonarius maakte al op zeer jonge leeftijd kennis met het pianovak door op zijn tweede jaar een piano cadeau te krijgen van zijn opa. Op zijn 18e jaar ging Frank werken bij pianozaak Andriessen in Haarlem en sinds 2002 leidt hij de zaak na het plotselinge overlijden van Frans Willem Andriessen. Frank heeft ervaring opgedaan in Yogyakarta en in Duitsland zijn opleiding tot Klavierbauer en de bijbehorende Gesellenbrief gehaald. De firma Andriessen is gespecialiseerd in het herstellen van reeds industrieel geproduceerde piano’s en vleugels uit de periode tussen 1860 en 1935. Een hoogtepunt was het leveren van een Erard 2.65 m (uit 1921) aan Simon Rattle en Pierre Laurant Aimard voor het concert voor de linkerhand van Ravel.
Frank zal ons gaan vertellen waarom hij geen specifieke voorkeur heeft voor een bepaald merk. En wat er zo interessant is aan fabrieksmatig geproduceerde klassieke (vroeg moderne) instrumenten. Waarom is hij voorstander van het zogenaamde terugrepareren en wat doet hem bewonderen of huiveren bij technische innovaties. Daarnaast kan hij ons vertellen wat de moeite waard is bij piano- en vleugelonderhoud. De vragen die loskomen bij de toehoorders zullen ook besproken worden.
Joop Celis – Eerbetoon aan Enrique Granados
Joop Celis (1958) studeerde bij Jo Dusseldorp aan het Conservatorium van Maastricht, waar hij in 1979 het diploma Uitvoerend Musicus – met onderscheiding – behaalde.
In datzelfde jaar won hij de derde prijs van het beroemde Busoni Concours te Bolzano (Italië). Na zijn conservatoriumstudie studeerde hij gedurende twee jaar bij Paul Badura-Skoda aan de Hochschule für Musik te Essen (Duitsland).
Zijn repertoire reikt van de Weense Klassieken en de romantische componisten tot aan het Frans-impressionisme en de Laat-romantiek. Zo wijdde hij een studie aan de pianowerken van de relatief onbekende laat-romantische Engelse componist York Bowen (1884 – 1961), waarvan inmiddels vier CD’s zijn verschenen bij het Engelse label Chandos.
Joop Celis gaf – naast solorecitals en kamermuziekconcerten – masterclasses in o.a. Nederland, België, Suriname, Portugal en diverse Aziatische landen.
Zijn meest recente CD, verschenen bij het Zweedse label BIS, is gewijd aan pianowerken van de Spaanse componist Enrique Granados. In maart van dit jaar was het precies honderd jaar geleden dat Granados overleed.
Joop Celis is hoofdvakdocent piano aan het Maastrichts Conservatorium en aan de Lemmens-campus van Luca-Arts te Leuven (België).
Dit jaar is het precies honderd jaar geleden dat de Spaanse componist en pianist Enrique Granados (1867-1916) op tragische wijze om het leven kwam. Naar aanleiding hiervan nam Joop Celis een CD op met – onder andere – diens prachtige en onvolprezen cyclus Goyescas en de Escenas Poéticas (BIS 2122).
Tijdens zijn bijdrage zal Joop Celis een aantal delen uit ‘Goyescas’ en een selectie uit de lyrische en contemplatieve Escenas poéticas ten gehore brengen. Ter afsluiting van zijn recital zal hij El Pelele (de stro-pop) spelen, een werk dat niet officieel tot Goyescas behoort, maar wel door Granados verwerkt is in diens gelijknamige operaversie.
Joop Celis zal de te spelen werken kort toelichten.
Milan Franěk – Jazz Piano Etudes by Milan Dvořák: a thorough introduction to jazz articulation and interpretation of various styles for classical pianists and piano teachers.
Czech pianist Milan Franěk studied at the Conservatory in Pilsen and the Academy of Performing Arts in Prague, Czech Republic, at the University of Music and Performing Arts in Vienna and in Graz, Austria and at the Charles University in Prague. He made several recordings of classical music for the Czech Radio and performed concerts in the Czech Republic, Austria, Great Britain, the Netherlands, France, Norway, Lithuania, Serbia, Malaysia, China and Japan. Since the year 2012 Milan Franěk has conducted piano masterclasses at renowned music universities and music institutions in many countries in the Asian region (Hong Kong, Singapore, Malaysia, Philippines, Thailand, Vietnam, China and Japan). He also recorded the complete Jazz Etudes by the Czech composer and jazz pianist Milan Dvořák in April 2015 for the English label Toccata Classics in London. Milan tought at various music institutions and music universities both in the Czech Republic and abroad (Malaysia, Austria) and holds his current teaching positions at the Vienna Music Academy and Amadeus International School in Vienna, Austria. Since 2010 Milan Franěk is the President of the European Piano Teachers Association (EPTA) for the Czech Republic (www.epta-cz.com).
In my lecture-recital I am going to present an overview of the Jazz Piano Etudes by Czech composer and jazz pianist Milan Dvořák – since many years a ‘bestseller’ among the instructive pedagogical piano books in the Czech Republic.
The Jazz Piano Etudes consist of 45 pieces in 2 volumes – the first one appeared already in the year 1971 in the Edition Supraphon, 14 years later in 1985 the second volume was published in the same edition. Since 1991 the Etudes have been repeatedly published in the Bärenreiter Edition Prague.
The Jazz Piano Etudes are directed primarily to the classically trained pianists and piano teachers introducing them different styles of jazz music (such as swing, blues, boogie-woogie etc.) but also pop and beat music and their means of expression. Each etude is accompanied by a commentary of the composer in 3 languages – Czech, German and English.
During the lecture-recital I will also introduce a CD with the complete Jazz Piano Etudes which I recorded in April 2015 for the English label Toccata Classics in London.
Jana Neplechovitsj – Music Mind Games
Ik ben op mijn 10de begonnen met pianolessen bij Jeannette Koekkoek. Bij haar heb ik tot mijn 15de les gehad en van haar heb ik heel veel liefde voor de muziek gekregen. Ik ben haar nog altijd dankbaar voor de bijzondere lessen die zij gaf. Het laatste jaar van de middelbare school deed ik een vooropleiding aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, waar ik les had van Marjes Benoist. Marjes leerde mij om heel precies te studeren. Jeannette stuurde mij op mijn 15de naar een zomercursus in de Verenigde Staten (Indiana University in Bloomington) waar ik Christopher Harding ontmoette. Hij gaf les in Brevard, waar ik na mijn eindexamen naartoe ben gegaan en een beurs kreeg. In 2005 ben ik daar magna cum laude afgestudeerd aan Brevard College School of Music met een Music Theory Award op zak. Ik heb een eigen lesprakrijk in Amsterdam en geef pianoles volgens de Suzuki Methode en gebruik Music Mind Games in mijn groepslessen.
LEZING Music Mind Games
Music Mind Games is ontwikkeld door Michiko Yurko, een pianiste die 40 jaar geleden is begonnen met het ontwikkelen van een methode voor kinderen om muziektheorie te snappen en vooral ook geweldig leuk te gaan vinden!
In Music Mind Games leer je spelenderwijs muziektheorie. Een serieus onderwerp dat grondig geleerd kan worden aan de hand van spannende klassieke spelletjes met een twist. Door spelenderwijs te leren, leren kinderen de verschillende muzikale concepten op een diepere laag. Ook helpen de spellen je om veel te herhalen, waardoor de concepten beter onthouden worden. De theorie is onderverdeeld in 8 onderwerpen: ritmes voelen, ritmes snappen, solfege en gehoortraining, notenbalk en noten, ABC en DOREMI spellen, muzikale symbolen, toonsoorten en drieklanken.
WORKSHOP Music Mind Games
De komende twee uur word je in deze workshop ondergedompeld in de basisspellen van Music Mind Games. We gaan geweldige ontdekkingen doen en leren hoe leuk muziektheorie eigenlijk is. Wil je een gedegen theoretische laag in je lessen brengen op een stimulerende manier waarbij er ook nog flink gelachen mag worden? Kom dan even proeven…
Voor een volledige workshop verwijs ik naar Michiko Yurko en haar website: www.musicmindgames.com.
Noriko Ogawa
Noriko is a professor at Guildhall School of Music and Drama. She has achieved considerable renown throughout the world since her success at the Leeds International Piano Competition. Noriko’s ravishingly poetic playing (Telegraph) sets her apart from her contemporaries and acclaim for her complete Debussy series with BIS Records, confirms her as a fine Debussy specialist. Her Images Book I and II were chosen as the top recommendation ‘exquisite delicacy’, BBC Radio 3’s CD Review, January 2014. Noriko’s latest recording for BIS records is of solo piano music by Eric Satie.
Noriko appears with all the major European, Japanese and US orchestras. Noriko made her BBC Proms debut in August 2013 and appeared again in 2014 with the Endymion Ensemble. She was the Artistic Director for the Reflections on Debussy Festival 2012 at Bridgewater Hall. In 2015 she continued as Associate Artist for Ravel and Rachmaninov Festival.
As a recitalist and chamber musician, with her piano duet partner Kathryn Stott, Noriko has performed Malcolm Arnold’s Concerto for Two Pianos at the 2013 BBC Proms. Noriko’s Japanese translation of Susan Tomes’s book Out of Silence – a pianist’s yearbook has been reprinted due to popular demand.
Noriko is passionate about charity work, after the tsunami in Japan in 2011, she has raised over £40,000 for the British Red Cross Japan Tsunami Fund. Noriko founded Jamie’s Concerts a series for autistic children and parents and is a Cultural Ambassador for the National Autistic Society.
www.norikoogawa.co.uk
Her recital program:
Claude Debussy: Arabesque No. 1, Clair de Lune, La Cathédrale engloutie
Claude Debussy: Images Book 1
Erik Satie: Gnossienne No. 1
Takemitsu: Closed Eyes 2
Claude Debussy: L’Isle Joyeuse
Karin van Toor en Sonja Hoving – Hoogbegaafdheid in de muziekles
Karin van Toor heeft piano gestudeerd bij Jacques de Tiège en Michael Davidson aan het conservatorium van Tilburg en Rotterdam en heeft ruim 20 jaar een eigen Pianoschool in Stellendam. Na haar studie aan het conservatorium studeerde zij als aanvulling pedagogiek en didaktiek, specialiseerde zij zich in meervoudige intelligenties waarvoor zij schoolbreed workshops verzorgde en studeerde af aan de Business University van Open Circles.
Door de worsteling van haar zonen op school kwam hoogbegaafdheid op haar pad en kwam zij in contact met Novilo waar zij cum laude afstudeerde. Novilo verzorgt een praktijkgerichte opleiding voor het begeleiden van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten. Sinds september 2016 ontwikkelt zij een training/coachingsbedrijf waarbij zij aan de slag gaat met ondernemende ouders, kinderen en scholen waarbij zij kunst en muziek inzet als middel. www.musicaeduarta.nl
Sonja Hoving heeft piano gestudeerd bij Rudy de Heus en dwarsfluit bij Jorge Caryevschi aan het conservatorium in Zwolle en heeft al meer dan 35 jaar een lespraktijk in Zwolle. Daarnaast heeft ze sinds 2007 een advies-, begeleidings- en coachingspraktijk voor hoogbegaafden. In haar praktijk adviseert en begeleidt ze kinderen, ouders en scholen die te maken krijgen met de specifieke hoogbegaafdheidsproblematiek. Ze heeft de ECHA-opleiding (European Counsil for High Ability) tot ‘Specialist in Gifted Education’ aan de Radboud Universiteit in Nijmegen afgerond.
Ook richtte ze in 2007 samen met een collega Plusgroep Zwolle op. Vanaf 2015 specialiseert ze zich in het begeleiden van hoogbegaafde kinderen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis). De combinatie van beide praktijken heeft er in de loop der jaren voor gezorgd dat ze op dit moment een groot aantal hoogbegaafde pianoleerlingen heeft. www.a-tempo.nl
Hoogbegaafdheid in de muziekles
Heb jij leerlingen
– waarvan je hebt gehoord dat ze hoogbegaafd zijn?
– waarvan je denkt dat ze meer kunnen dan ze laten zien?
– die eerst als een speer gaan en dan als een slak?
Tijdens de lezing krijg je een korte uitleg over hoogbegaafdheid en de daar bijhorende hoogsensitiviteit. Daarna gaan we in op wat een bepaalde “mindset” met jou of met je leerling doet. Belangrijk is ook het passend aanbieden van lesmateriaal. We bespreken de verschillende mogelijkheden en geven je tips.
Ouders hebben meestal bepaalde verwachtingen van de les en zien en horen hun kind thuis oefenen. Ze reageren daar niet altijd even handig op. Hoe je dit ervaart en hoe je het beste hiermee om kunt gaan, zal in het laatste gedeelte van de workshop aan de orde komen.
Hoogbegaafdheid in de muziekles: casussen en verdieping
Heb jij leerlingen
– die het op school of in een Plusklas best goed doen, maar bij de pianoles haast niet verder komen?
– die nooit eens tevreden zijn met hun eigen resultaat?
– waarbij je het soms echt even niet weet?
Tijdens deze workshop gaan we in op de door jullie ingebrachte casussen, zodat jij als docent handvatten krijgt om verder te kunnen met een leerling. Wanneer er nog tijd is komen de onderwerpen onderpresteren en faalangst nog aan bod.
Wat zo geweldig is, is dat hoogbegaafde leerlingen door jouw pianoles, met de goede begeleiding, beter in hun vel komen te zitten. De leerlingen leren zich beter te uiten, meer geduld te hebben en ook om door te zetten. Het kan dus doorwerken in hun hele “zijn”. Hoe jij hieraan kunt bijdragen ontdek je in het laatste gedeelte.
Luk Vaes – Peyotl
Luk Vaes studeerde piano bij o.a. Claude Coppens, Aloys Kontarsky en Yvar Mikhashoff, won eerste prijzen in verscheidene internationale wedstrijden en concerteerde met musici zoals Uri Caine en Thomas Quasthoff in de meest gerenommeerde festivals in de EU en VS. Zijn opnames van pianowerken van Mauricio Kagel (Winter & Winter) wonnen negen internationale prijzen. In 2009 promoveerde hij tot Doctor in de Kunsten aan de Universiteit Leiden met een proefschrift over het oneigenlijke gebruik van de piano. Op dit ogenblik is hij als docent en artistiek onderzoeker verbonden aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en het Orpheus Instituut (Gent).
Het promoten van nieuwe muziek vormde jarenlang de hoofdmoot van Luk Vaes’ artistieke bedrijvigheid, zoals het leiden van een ensemble (Champ d’Action), het oprichten van een festival (November Music Vlaanderen), het samenwerken met componisten (Cage, Kagel, Crumb, Messiaen, etc.) en het samenstellen van radio programma’s. Via zijn doctoraatsstudie is het oudere repertoire onverwachts opnieuw op de voorgrond gekomen, in het bijzonder die werken die actieve promotie verdienen alsof het nieuwe muziek was.
Peyotl: alles wat je altijd wou proberen aan de piano maar niet mocht van de juf.
Het oneigenlijke gebruik van de piano gaat nog steeds gebukt onder verschillende taboes: het zou niet goed zijn voor het instrument, het repertoire is te eenzijdig modernistisch, er is niet voldoende pedagogisch aangepast materiaal, etc.
Na uitermate grondig en langdurig onderzoek wolde Luk Vaes korte metten maken met deze vooroordelen. Na vele recitallezingen voor leerkrachten van het Vlaamse Deeltijds Kunst Onderwijs, over de volledige geschiedenis van de zogenaamde ‘extended techniques’ en met inzichten die het rijke fenomeen van stigmatiserende misvattingen ontdoen, workshops en concerten, ontstond het Peyotl-project met componist Hans Cafmeyer.
Op basis van een gebrekkige bestaande literatuur voor jongeren werden nieuwe composities uitgewerkt die rekening houden met het niveau van de spelers, met de reguliere moeilijkheden die ze reeds aan het leren beheersen zijn, en met hun interesses binnen en buiten hun muzikale leefwereld.
Peyotl zal gepresenteerd worden door de 11 stukjes voor te spelen doorheen een lezing die de achtergronden en doelstellingen toelicht.