European Piano Teachers Association - The Netherlands

Online ALV zondag 28 november 2021

28 november 2021
/
Ledenactiviteit

Dit congres wordt vanwege te weinig aanmeldingen verplaatst naar het voorjaar van 2022. De ALV vindt wel plaats op zondag 28 november om 16:00u, maar dan online via Zoom. Aanmelden hiervoor kan door een mail te sturen naar Elize: [email protected] 

 

Middagprogramma: 

13:00u Zaal open

13:30u – 14:30u Lezing Marilia Patricio

14:35u Bekendmaking winnaar Frans Schreuderprijs:

Alessandra Di Gennaro – Piano four-hands, “once again”
Piano MA, Koninklijk Conservatorium Den Haag. Begeleiders: Kathryn Cok en Gerard Bouwhuis

14:45u – 15:45u Lezing Folke Nauta en Jacob Bogaart

16:00u – 17:00u ALV

17:00u Borrel 

 

Prijzen: 

Leden en Buitengewone leden: € 17,50, Studentleden: € 7,50, Niet-leden: € 22,50.

 

Aanmelding:

Aanmelden en betalen kan via deze knop: De aanmelding is gesloten. 

 

Locatie: BIJ ANDREAS, Turfpoortstraat 29, Naarden

Adres 

Omdat wij met betrekking tot deze activiteit vallen onder de regels van een concertzaal, wijzen wij u erop dat externe bezoekers van 13 jaar en ouder wordt gevraagd om een coronatoegangsbewijs. 

Als u deze niet kunt overleggen, krijgt u helaas geen toegang tot ons gebouw. 

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/coronatoegangsbewijs/theater-bioscoop-concert-cultureel-uitje

 

13:30u

Marilia Patricio

„Children’s piano compositions: connecting learning and creative processes“
Many children demonstrate creative initiative in the first years of piano instruction, between the ages of 6 and 10. This phenomenon has been documented in the lives of famous composers as well: the very first compositions by Mozart, Chopin or Prokofieff were produced at the piano, documented by a parent or teacher when they were very young (respectively four, seven and nine years old). At this age, pupils are not yet able to notate their compositions, which are much more developed than their grasp of musical notation, although many children are fascinated by musical notation. For over 30 years I have collected pupils’ compositions, notating them (in the last years recording them on video) and analysing their conception, which I was able to follow, being aware of their learning materials and processes.
Various examples enable a tentative overview of typical spontaneous creative strategies of children at the piano:
– Apropriation and use of musical elements learned in the piano repertoire.
– Principles of variation and mathematical exploration.
– Exploration of rhythm, pulse and tempo.
– Exploration of hand and finger movements.
– Exploration of the „topography“ of the keyboard.
– Exploration of minor keys.
What triggers the behaviour of these piano pupils? What kind of encouragement is apropriate – is it necessary at all? Why do some pieces stimulate such behaviour more often than others?
Is it possible to identify in the creative strategies of children general characteristics of composition? How do the early works of great composers relate to their learning years and influences?
These are some of the questions that demand reflection.
Resarch in musical creativity has grown in the last decades. I hope to contribute with the examples and observations collected in my teaching experience, perhaps stimulating a discussion of the role of the piano teacher in this area.

 

Marilia Patricio studied Piano and Music Education at the University of Sao Paulo in her homeland Brazil and recieved a Master’s of Music in Piano Pedagogy from Texas Christian University in the USA under Steven DeGroote and Caio Pagano.
Living in Cologne with her family since 1988, she is active as a pianist, piano pedagogue and church musician.
With a long experience in early childhood music education, she developed an early music program and taught courses for kindergarten teachers for many years.
In Brazil, USA and Europe she has given workshops and lectures for piano teachers on diverse themes such as „Brazilian Piano Music for Beginners“, Film Music for Piano“,“Contemporary 4-Hands Piano Literature for Beginners“,“American Piano Teaching Methods“, among others.
For over 30 years she has collected and analysed compositions of piano pupils, presenting this theme in numerous conferences in Germany, Switzerland and Portugal. Since 2005 she has been a member of the Board of EPTA Germany.

 

14:45u

Folke Nauta en Jacob Bogaart 

 

Cor de Groot (1914-1993) wordt algemeen beschouwd als één van Nederlands grootste pianisten. Als componist is hij echter onderbelicht gebleven. Met een nieuwe dubbel-cd vol premières wordt aandacht besteed aan de (grotendeels onuitgegeven) pianomuziek van Cor de Groot. Deze productie werd geïnitieerd door Frits Zwart, tot voor kort directeur van het Nederlands Muziek Instituut waar het omvangrijke archief van Cor de Groot is ondergebracht.

Een selectie van tweehandige werken van De Groot zijn nu opgenomen door zijn collega en vriend Jacob Bogaart. Op de andere cd neemt Folke Nauta werken voor piano linkerhand voor zijn rekening die door De Groot én vijf andere Nederlandse componisten werden geschreven. Dit gebeurde naar aanleiding van de rechterhandblessure die de internationale carrière van Cor de Groot in 1959 tot stilstand bracht. Interessante extra’s op de cd’s zijn de première van de driehandige ‘Tirage’ alsmede een heruitgave van een oudere opname waarop Jacob Bogaart vierhandig speelt met de meester zelf.

Jacob Bogaart en Folke Nauta zullen vanmiddag een selectie van al deze bijzondere muziek laten horen en ook nader toelichten.

 

Jacob Bogaart begon zijn muziekopleiding aan het Mozarteum in Salzburg, waar hij afstudeerde in orkestdirectie en piano. Na een onderbreking vanwege militaire dienstplicht zette hij zijn pianostudie in Nederland voort bij Jan Wijn, en in Rome aan de Accademia di Santa Cecilia. Hij rondde zijn opleiding af in Parijs, bij Magda Tagliaferro, en ontving aanvullende lessen van Claudio Arrau. In Parijs werkte hij als assistent van Tagliaferro aan de Académie Internationale de Piano. Na enige jaren te zijn opgetreden als pianosolist in concerten, recitals en kamermuziek verlegde hij in 1977 zijn werkzaamheden definitief naar Hilversum, waar hij een aanstelling verwierf als hoofd van de afdeling muziekregie van de publieke omroep. Jacob Bogaart bracht in 2015 zijn magnum opus The Art of Dutch Keyboard Music uit, een project waaraan hij in 1980 begon. Een set van acht cd’s met 400 jaar Nederlandse klaviermuziek; 112 stukken van 50 componisten, een monumentale prestatie. Meer informatie is te vinden op www.jacobbogaart.com.

 

Folke Nauta vestigde de aandacht op zich toen hij in 1994 als 20-jarige – nog tijdens zijn conservatoriumstudie in Amsterdam – het Internationale Muziekconcours van Scheveningen won. Drie jaar later behaalde hij zijn Masterdiploma met een 10 met onderscheiding. Vele concerten volgden, onder meer met cellist Jeroen den Herder, en met violiste Janine Jansen in de internationale Rising Stars-serie. In deze jaren maakte hij cd-opnamen van onder meer polonaises van Chopin en niet eerder uitgebrachte pianoconcerten van Julius Röntgen.

Sinds de jaren ‘10 focust Folke zich op muziek voor de linkerhand vanwege een aandoening (focale dystonie) in zijn rechterhand. Zijn speurwerk naar interessante éénhandige composities leidde in 2017 tot een Russische solo-cd.

Folke is tevens initiator van het Wittgenstein Project, een flexibel ensemble met het Prisma Strijktrio en klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer. Zij spelen de goeddeels vergeten kamermuziek die werd geschreven voor de roemruchte eenarmige pianist Paul Wittgenstein. Zie ook de website www.wittgensteinproject.com.