Congresdag Ede
Op zondag 19 mei is de volgende congresdag in het Akoesticum in Ede.
prijzen
Hele dag (inclusief congresboek, koffie, thee en lunch):
Voor EPTA leden: € 35
Voor EPTA studentleden en conservatoriumstudenten: € 25
Voor niet-leden: € 45
U kunt zich aanmelden tot 12 mei 2019.
Locatie
Akoesticum
Nieuwe Kazernelaan 2 – D 42, Ede (GLD)
Telefoon: (0318) 304 349
Programma zondag
10.00 uur | Ontvangst en koffie | |
10.30 -12.30 uur | Werkgroep wisselwerking | Discussieochtend over de wisselwerking |
conservatoria en werkveld | tussen conservatoria en werkveld | |
o.l.v. Coert Huijsman | ||
12.30 uur | Lunch | |
13.30 – 14.15 uur | Eric Schoones | De tao van de muziek |
14.15 15.15 uur | Scholtes & Janssens | Twintig vingers, 88 (x 2) toetsen: |
pianoduo | de wereld van het vierhandenspel | |
15.15 uur | pauze | |
15.35 – 16.35 uur | Wieke Karsten | Mag het licht aan? |
Musiceren, studeren en het brein | ||
16.45 – 17.30 uur | Alg. Leden Vergadering | |
17:30 uur | Borrel |
~~~~~~~~~~~~~~~~~
prijzen
Hele dag (inclusief congresboek, koffie, thee en lunch):
Voor EPTA leden en partners: € 35
Voor EPTA studentleden en conservatoriumstudenten: €25
Voor niet-leden: €45
U kunt zich aanmelden tot 12 mei 2019.
Betalen:
a. | De congresdag is standaard inclusief lunch. | ||||
b. | U kunt zich uitsluitend aanmelden via de website. | ||||
c. | U kunt zich aanmelden tot 12 mei 2019. | ||||
d. | Bij aanmelding wordt u direct doorverwezen naar de betalingsmogelijkheid via Mollie payments. | ||||
e. | Tot 11 mei 2019 is annuleren met volledige restitutie (minus EUR 6) mogelijk; bij annuleren tot 18 mei 2019 vindt 50% restitutie plaats. |
||||
f. | Als u niet over een internet verbinding beschikt, kunt u telefonisch een aanmeldformulier aanvragen bij de administratie: (Mariska de Waard): 06-13534480. Uw aanmelding via de post zal handmatig verwerkt worden. Bezoekers van het congres zonder betaling vooraf, betalen een toeslag van EUR 5 ,-. |
~~~~~~~~~~~~~~~
Bereikbaarheid Akoesticum
Trein: 5 minuten lopen vanaf station Ede-Wageningen, uitgang centrum. Volg vanaf perron 1b de loopbrug over de autoweg. Je ziet het gebouw aan je linkerhand liggen.
Auto: via A12/E35, A30 of N224, ruime gratis parkeergelegenheid achter het gebouw.
LET OP: navigatiesystemen kennen de Nieuwe Kazernelaan 2 niet (militair terrein)!! Navigatie instellen op Eikenlaan.
– Vanaf A12: volg borden Station
– Sla vanaf de Bennekomseweg NIET rechtsaf naar het station, maar ga onder het spoor door: Klinkenbergerweg
– Na ong. 750 m bij verkeerslichten rechtsaf: Eikenlaan
– Waar de weg naar links gaat in een flauwe bocht: rechts af gaan
– Bruine borden Akoesticum volgen en doorrijden tot de parkeergelegenheid achter het gebouw.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Toelichting programma (alfabetisch)
Wieke Karsten – Mag het licht aan? Musiceren, studeren en het brein
Wieke Karsten geeft fluitlessen, lessen over studeren en performen, methodiek en didactiek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De afgelopen jaren ontwikkelde zij de methode ‘Musiceren, studeren en het brein’. Deze kennis vertaalt zich in het geven van (zomer)cursussen, workshops, lezingen en masterclasses in binnen- en buitenland, het coachen van individuele musici en het schrijven van een boek over dit onderwerp, dat naar alle waarschijnlijkheid begin september uitkomt.
Wieke schrijft columns over lesgeven en musiceren. Deze verschijnen onder andere in De Klarinet, in het tijdschrift van het Duitse Fluitgenootschap en de Duitse ESTA en het tijdschrift ARCO van ESTA Nederland. Ook heeft zij een blog onder de titel aandachtvoordemusicus. Zij is tevens docent aan de Nederlandse Fluit Academie (www.neflac.nl). Deze academie richt zich op ambitieuze jonge Nederlandse fluitisten en internationale (master) studenten.
~~~~~~~~~~
In deze hectische tijd, vol moderne media en afleidingen, lijkt er gelukkig weer meer aandacht te zijn voor de kunsten, en dan met name voor muziek. Steeds meer kinderen uit het primair onderwijs komen in aanraking met muziek; met zingen en het spelen op een instrument. Dit biedt, na jaren van fikse bezuinigingen op de culturele sector, weer kansen voor het vocale en instrumentale muziekonderwijs.
Maar de leerling van nu is niet meer de leerling van vroeger. Kinderen van nu zijn sneller afgeleid en mondiger, maar ook enorm creatief, nieuwsgierig, leergierig en extreem gemotiveerd. Tenminste, als we hun liefde voor muziek wakker kunnen maken! Dat bereiken we niet simpelweg met ‘leuke’ methodes en ‘leuke’ liedjes, maar door hen, vanaf de eerste noot die ze zingen of spelen, te laten ervaren hoe geweldig het is om te musiceren.
Soms ligt in muzieklessen de nadruk op het beheersen van een instrument. Maar het is veel effectiever om uit te gaan van de muzikale en artistieke ontwikkeling van een leerling. De ontwikkeling van een innerlijke klankvoorstelling, gebaseerd op een ‘tonale grammatica’ en gevoel voor puls, gecombineerd met het interpreteren van muziek en de ontwikkeling van de expressiviteit van een leerling, gaan dan steeds vooraf aan het leren bespelen van een instrument.
Deze volgorde – eerst muziek, dan het instrument – wordt bevestigd door inzichten uit de neurowetenschappen en nodigt ons uit om onze lessen nóg muzischer te maken. Kennis over de werking van de hersenen geeft nog veel meer ideeën voor het instrumentaal en vocaal onderwijs. Zo geven we anders les als we weten hoe leerprocessen zich in het brein afspelen. En als we helder voor ogen hebben wat focus is en welke rol dit speelt bij het leren en presteren. Of denk maar aan wat er in ons brein gebeurt onder invloed van mentale en fysieke spanning, iets waar we allemaal – jong en oud – mee te maken hebben, bijvoorbeeld tijdens het geven van concerten. Kortom, voldoende stof tot nadenken met Musiceren, studeren en het brein!
Wieke Karsten | Lezingen en workshops
Al tijdens mijn studie dwarsfluit werd ik aangesteld als fluitdocent aan de conservatoria van Den Haag en Groningen. Ik had op dat moment nog vele vragen over studeren en performen en vermoedde dat ik vast niet de enige zou zijn. Toevalligerwijze kwam ik in aanraking met literatuur over de werking van de hersenen. Ik herkende direct de meerwaarde hiervan: objectieve en neutrale informatie die inzicht verschaft in vrijwel alle aspecten van het musiceren. Sinds 2008 geef ik cursussen, lezingen en workshops aan muziekstudenten, professionele musici, amateurs en ouders van (jonge) leerlingen, over Musiceren, studeren en het brein en nog meer. Kijk op mijn websites voor meer informatie, mijn blog en mijn zomercursussen.
www.wiekekarsten.nl
www.aandachtvoordemusicus.nl
www.musicerenstuderenenhetbrein.nl
Pianoduo Scholtes & Janssens – Twintig vingers, 88 (x 2) toetsen: de wereld van het vierhandenspel
“If you listen to these two young people play music, you think that everything in the world will be all right” – Menachem Pressler, Beaux Arts Trio
Lestari Scholtes (1984) en Gwylim Janssens (1985) vormen sinds 2003 een pianoduo. Vandaag de dag worden zij erkend als één van de meest belovende pianoduo’s van hun generatie. Hun debuut in Carnegie Hall in mei 2009 werd geprezen als ‘het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm’. Het duo staat bekend om zijn betoverende klank, zeer hoogstaande technische behendigheid en hun intense en energieke optredens. Dit heeft hen concerten door heel Europa en in de Verenigde Staten, Dubai, Zimbabwe, Ethiopië, Georgië, Mongolië, Brunei, Singapore, Vietnam, China, Thailand, Maleisië, Indonesië, Cambodja, Japan, Korea, Myanmar, Chili en Bolivia opgeleverd. Hun concerten zijn zowel in het binnen- als buitenland uitgezonden op televisie en radio, waaronder Radio4, BBC3, Kol Hamusica (Israëlische radio) en Klara. Ook traden zij op met orkesten als het Residentie Orkest, het Brabants Orkest, Sinfonia Rotterdam en het Israel Symphony Orchestra. Het duo was te beluisteren op diverse festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen-Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Almere Kamermuziekfestival, Festival Classique en het International Piano Duo Festival Polen. Toekomstige engagementen zijn onder meer tournees naar Mexico en China, en optredens met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor.
Het duo was winnaar van onder meer het prestigieuze Vriendenkrans Concours, het Concours Musical de France, het Internationale Kamermuziek Concours Almere 2009 en IBLA Grand Prize International Music Competition en werd in 2010 uitgeroepen tot Radio 4 Talent van het Jaar. Lestari en Gwylim zijn regelmatig jurylid bij diverse (inter)nationale concoursen. Ook gaven ze vele masterclasses aan diverse conservatoria wereldwijd.
Het duo is initiatiefnemer en artistiek leider van het jaarlijkse Pianoduo Festival Amsterdam, dat in oktober 2013 zijn eerste editie beleefde. Daarnaast zijn zij artistiek leiders van het Kamermuziekfestival Schoorl dat ik juni 2019 zijn vierde editie zal beleven.
Als pianoduo studeerden zij bij het vermaarde pianoduo Gil Garburg en Sivan Silver aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover. Samen hebben zij vele masterclasses gevolgd bij onder meer Nikolai Petrov, Alexander Tamir, Victor Derevianko, Alon Goldstein, Peter Takács, Paul Lewis, Jean-Bernard Pommier en Menahem Pressler. Beiden begonnen hun opleiding in de Jong Talent Klas van het Brabants Conservatorium bij Ton Demmers. Lestari volgde haar Bachelor- en Masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn; Gwylim rondde zijn Bachelorfase af aan het Fontys Conservatorium bij Ton Demmers en volgde zijn Masteropleiding aan het Codarts Conservatorium bij Bart van de Roer.
In November 2010 kwam hun debuut-CD uit met werken van Rachmaninoff, Debussy en Ravel, onder het label van QuattroLive. In mei 2014 kwam hun tweede cd ‘Paris!’ uit bij Etcetera Records met werken van Stravinsky, Debussy en Ravel. Deze cd werd zeer lovend ontvangen door pers en publiek, waaronder met een Luister10 en een 5-sterren recensie in het Nederlands Dagblad. Hun derde cd zal in het voorjaar van 2020 uitkomen.
~~~~~~~~~~
Nederland mag trots zijn op zijn eigen strijkkwartetacademie, masteropleidingen en bijzondere cursussen in onder andere liedbegeleiding, orkestspel en pianotriospel. Maar wat zijn de opties als je je wilt verdiepen in het pianoduospel? Op dat gebied valt nog veel te halen. De veelzijdigheid én moeilijkheid van het genre wordt vaak nog onderschat. Er valt nog veel te ontdekken het vier handenspel achter één en twee vleugels, voor zowel professionals als liefhebbers. Het is ook met die reden dat Lestari Scholtes en Gwylim Janssens, ook wel bekend als het Pianoduo Scholtes & Janssens, zeven jaar geleden het Pianoduo Festival Amsterdam hebben opgezet, dat al snel gevolgd werd door de oprichting van de Pianoduo Festival Academy, een langdurig coachingstraject voor conservatoriumstudenten die zich willen verdiepen in het genre.
Tijdens deze lezing nemen Lestari en Gwylim je mee naar de wereld van het pianoduospel. Er wordt verteld over het verrassende repertoire, de verschillende methodes van repeteren en lesgeven, de plek van het pianoduo in Nederland en op internationaal gebied en toekomstdromen. Met praktijkgerichte voorbeelden laat het duo zien wat de mogelijkheden zijn van het duospelen. Balans, pedaalgebruik, samen ademen en fraseren, dat zijn slechts enkele van de vele elementen die van groot belang zijn om een echte eenheid te vormen met zijn tweeën. Want vierhandenspel is uitdagend. Als je gelijk wil spelen klinkt het spel gauw vierkant en dicht. Als je vrij wilt spelen klinkt het gauw ongelijk en ongecontroleerd. Het is niet voor niets dat in landen als Duitsland, Oostenrijk, Israel en Japan pianoduospel wordt vergeleken met het strijkkwartet, een van de moeilijkste en veeleisende vormen van kamermuziek. Scholtes & Janssens laten de uitdagende én de mooie kanten van het vak zien en hopen met deze lezing inspiratie en adviezen mee te geven aan zowel uitvoerende als docerende pianisten. En wie weet trakteren ze je nog op een klein stukje muziek…
Eric Schoones – De tao van de muziek
Pianist en musicoloog Eric Schoones (1960) heeft ruim dertig jaar ervaring als tekstschrijver en redacteur. Hij studeerde piano bij Jacques De Tiège aan de Fontys Hogeschool (1983-1987) en musicologie aan de Rijks Universiteit te Utrecht (1979-1985).
Boeken
Eric Schoones publiceerde vijf boeken over duurzaamheid, milieu en circulaire economie
https://www.ericschoones-tekst.nl/boeken/
Een te grote kist bananen (2009), dertig interviews met o.a. Ruud Lubbers, Irene van Lippe-Biesterfeld en Alexander Rinnooy Kan. Herman Wijffels schreef het voorwoord.
Alle Dagen Duurzaam (2013), interviews met vertegenwoordigers van 40 bedrijven en organisaties. Marjan Minnesma, directeur Urgenda, schreef het voorwoord. Een uitgave van Maurits Groen MGMC.
Environment Inspires, 20 jaar Search BV (2013), bedrijfsprofiel van dit ingenieursbureau, opgericht door Anne-Marie Rakhorst.
Praktijkboek duurzame wijkontwikkeling op Heijplaat (2014), in opdracht van Cirkelstad, Jacqueline Cramer schreef het voorwoord.
WereldSchoolWereldWijk (2015), n.a.v. een door de Provincie Noord-Brabant gesubsidieerd project over duurzaamheid en leefbaarheid.
In 2017 verscheen Walking up the Mountain Track, the Zen Way to Enlightened Musicianship, een boek over de verbanden tussen musiceren en Zen, meer info: www.zen-musicianship.com.
Tijdschriften
Belangrijkste journalistieke activiteiten op dit moment:
Hoofdredacteur Pianist, Duitstalig uitgave voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg en Liechtenstein.
Hoofdredacteur Pianist, Nederlandstalige uitgave voor Nederland en België.
Redacteur De Krant van de Aarde, hoofdredacteur van de Cultuurbijlage.
Eindredacteur Argus, tijdschrift van Faunabescherming Nederland.
Diverse publicaties voor Cirkelstad zoals Collegeprogramma 2017-2020.
Medewerker andere muziektijdschriften: o.a. Preludium, Muziekmagazine van Concertgebouw & Koninklijk Concertgebouworkest
Luister
EPTA European Piano Teachers Association
International Piano
De Klank
Lid van Cremona Mondo Musica Media Lounge, een discussiepanel van 30 internationale muziekjournalisten.
En verder
Eric Schoones verzorgt lezingen, inleidingen en workshops, o.a. voor Imola Piano Academy Eindhoven, Chengdu Universiteit (China), EPTA
Is regelmatig lid van jury’s en persjury’s van pianoconcoursen.
Internationale Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht.
Maakte in 2013 een goed ontvangen CD met werken van Erik Satie, ten bate van WakaWaka. Speelde eerder muziek bij twee filmproducties van Perennial Films
Duo met alt Carina Vinke
https://www.youtube.com/watch?v=EdzQL4Jlah0
Daarnaast heeft hij samen met jazz-zangeres Sofie Dhondt een muzikaal programma: Houdbare Noten, de circulaire economie uitgelegd in muziek.
In het verleden maakte hij voor Concertzender Amsterdam enkele radioprogramma’s, was hij artistiek directeur van Musica Intermedia, een impresariaat en adviesbureau van klassieke muziek en stafmedewerker bij Opera Trionfo.Tenslotte ook enkele jaren betrokken bij The Music Paradigm, een muzikale workshop voor managers van dirigent Roger Nierenberg.
~~~~~~~~~~~~
Eric Schoones is musicoloog, pianist, schrijver en o.a. hoofdredacteur van PIANIST. Hij schreef Walking up the Mountain Track, The Zen Way to Enlightened Musicianship, een boek over fascinerende verbanden tussen Zen Boeddhisme en musiceren.
Door ideeën van o.a. Dinu Lipatti, Glenn Gould, Sergiu Celibidache en Sergei Rachmaninoff, te leggen naast Oosterse wijsheid en de manier waarop de Zen-kunsten zoals het boogschieten worden beoefend, ontstaat een praktisch modus operandi voor musici.
Alle elementen die voor de pianist zo belangrijk zijn: techniek, studeren, oefenen, houding en beweging, naast mentale aspecten als intellect, zelf, wil en ego (in relatie tot de componist en de partituur) hebben een parallel in het Zen Boeddhisme.
De combinatie van Zen en musiceren geeft bovendien een verrijking die de pianist zeer kan helpen in een tijd waarin uiterlijkheden (imago, carrière) steeds meer op de voorgrond komen en voor kunstenaars heel belangrijke aspecten zoals innerlijke stilte, zelfkennis, controle en geduld lijken te verdringen.
Het bijzondere van Walking up the Mountain Track is ook dat grote eensgezindheid op het gebied van interpretatie en techniek spreekt uit enkele honderden citaten van grote musici uit vijf eeuwen. Uitspraken van componisten, strijkers, dirigenten, zangers, choreografen, schrijvers, regisseurs en beeldend kunstenaars ondersteunen dit betoog.
In de lezing staan brieven van Dinu Lipatti centraal, die voor iedereen die piano speelt, van amateur tot meesterpianist, van onschatbare waarde zijn.
Meer info op: www.zen-musicianship.com
Enkele reacties:
‘Eric understands the real sense of art.’ MARIA JOÃO PIRES
‘A wonderful and precious book.’ HÉLÈNE GRIMAUD
‘A real bible for any musician.’ ALEXANDER GAVRYLYUK
‘A truly fantastic and fascinating book.’ NELSON GOERNER
‘A true milestone to awaken our consciousness.’ CHRISTA LUDWIG
Discussieochtend over de wisselwerking tussen conservatoria en werkveld, voorbereid door de werkgroep o.l.v. Coert Huijsman
In het werkveld ervaren we dagelijks hoe de cultuur verandert. We zijn ons bewust van de noodzaak om daar op in te spelen. Vanuit deze praktijk bouwt zich een rijke ervaring op en tevens ontstaat de behoefte tot groei en nascholing. Over welke kwaliteiten en vaardigheden moet een moderne docent of artiest beschikken om betekenisvol en kansrijk te zijn ?
Hoe kan het conservatorium hierop inspringen en van leren? Welke mogelijkheden van onderzoek, bijscholing en studie zijn er voor mensen in de beroepspraktijk, zodat zij kunnen profiteren van de opleidings-faciliteiten en de kennis binnen de vakopleidingen ?
Door middel van korte inleidende presentaties en discussierondes wil de werkgroep deze ochtend docenten vanuit het gehele werkveld uitnodigen om een dialoog aan te gaan t.a.v. drie kernthema’s:
- Toelating en leerplanontwikkeling
Wat is er de laatste decennia verandert t.a.v. opleidings- en studentencultuur ? Zijn er dilemma’s en kansen ?
Welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van de toelating en het curriculum van de Bachelor- en Masteropleiding? - Mogelijkheden tot nascholing en onderwijs voor mensen in het werkveld
Bieden de conservatoria nascholing ? Zo ja, waar en wat voor scholing ?
Scheppen van een constructieve en intensievere uitwisseling tussen opleidingen en werkveld.
Hoe kunnen we de opleiding en de praktijk goed met elkaar verbinden zodat we van elkaar kunnen leren?