Nationaal Congres Ede 2018
Het nationaal congres vindt plaats op zaterdag 17 november in het Akoesticum te Ede. Kijk hieronder voor het programma:
We beginnen de dag op vertrouwde wijze met korte presentaties van nieuw lesmateriaal. In een met korte optredens opgeluisterde lezing zal Huib Ramaer ingaan op de pianomuziek van Poulenc. Tijdens het congres zal de door de firma Maene nieuw ontwikkelde rechtsnarige vleugel bespeeld worden. In een presentatie wordt ingegaan op het hoe en waarom van dit instrument.
Na de lunch nemen we een kijkje in de keuken van meesterdocent Jan Wijn, in een masterclass zal hij werken met twee masterstudenten. Aansluitend reizen we onder aanvoering van jazzpianist Rembrandt Frerichs rond de wereld, Improvise around the World in 88 Keys!
In de avond dineren we samen en wordt de Frans Schreuderprijs uitgereikt. We sluiten de afwisselende dag af met een concert door de veel geprezen jonge pianist Caspar Vos, in een programma met werken van Federico Mompou.
Uitnodiging, agenda en stukken voor de ALV worden eind oktober verstuurd.
Voor de agenda: de volgende EPTA congresdag vindt plaats op 19 mei 2019
Locatie
Akoesticum
Nieuwe Kazernelaan 2 – D 42, Ede (GLD)
Telefoon: (0318) 304 349
Programma zaterdag
9.30 – 10.00 uur | Ontvangst en koffie | |
10.00 -10.45 uur | Leden | Nieuw lesmateriaal voor en door leden |
10.45 -11.10 uur | koffie | Aanbieden gepresenteerd lesmateriaal |
aan leden | ||
11.15 uur | Huib Ramaer (met uitvoeringen | De pianomuziek van Poulenc |
door studenten Codarts | ||
conservatorium) | ||
Uitreiking Frans Schreuderprijs | Joana Rolo. From soloist interpreter to accompanist improviser: becoming a dance accompanist (Codarts Rotterdam) | |
12.15 uur | Henk Swinnen | De Chris Maene Straight Strung |
Concert Grand Piano: traditie en innovatie | ||
13.00 uur | Lunch | |
14.00 uur | Jan Wijn | Masterclass aan twee masterstudenten |
15.30 uur | koffie | |
15.50 uur | Rembrandt Frerichs | Improvise around the World in 88 Keys |
17.15 uur | Alg. Leden Vergadering | |
18.30 uur | Diner | |
20.15 uur | Caspar Vos | Pianomuziek van Frederico Mompou |
21.45 uur | Borrel |
~~~~~~~~~~~~~~~~~
prijzen
Hele dag (inclusief congresboek, koffie, thee, lunch en diner):
Voor EPTA leden en partners: €50
Voor EPTA studentleden en conservatoriumstudenten: €40
Voor niet-leden: €65
U kunt zich aanmelden tot 3 november 2018.
Betalen:
a. | De congresdag is standaard inclusief lunch en diner. | ||||
b. | U kunt zich uitsluitend aanmelden via de website. | ||||
c. | U kunt zich aanmelden tot 3 november 2018. | ||||
d. | Bij aanmelding wordt u direct doorverwezen naar de betalingsmogelijkheid via Mollie payments. | ||||
e. | Tot 3 november 2018 is annuleren met volledige restitutie (minus EUR 6) mogelijk; bij annuleren tot 10 november 2018 vindt 50% restitutie plaats; na 10 november 2018 is restitutie niet meer mogelijk. |
||||
f. | Als u niet over een internet verbinding beschikt, kunt u telefonisch een aanmeldformulier aanvragen bij de administratie: (Arthur Benschop): Uw aanmelding via de post zal handmatig verwerkt worden. Bezoekers van het congres zonder betaling vooraf kunnen geen aanspraak maken op de maaltijden. |
Overnachten
Mocht u na het congres in alle rust willen napraten, dan biedt het Akoesticum de mogelijkheid te overnachten. Een overnachting bij het Akoesticum kunt u op eigen initiatief boeken, kijk hiervoor op: https://www.akoesticum.org
~~~~~~~~~~~~~~~
Bereikbaarheid Akoesticum
Trein: 5 minuten lopen vanaf station Ede-Wageningen, uitgang centrum. Volg vanaf perron 1b de loopbrug over de autoweg. Je ziet het gebouw aan je linkerhand liggen.
Auto: via A12/E35, A30 of N224, ruime gratis parkeergelegenheid achter het gebouw.
LET OP: navigatiesystemen kennen de Nieuwe Kazernelaan 2 niet (militair terrein)!! Navigatie instellen op Eikenlaan.
– Vanaf A12: volg borden Station
– Sla vanaf de Bennekomseweg NIET rechtsaf naar het station, maar ga onder het spoor door: Klinkenbergerweg
– Na ong. 750 m bij verkeerslichten rechtsaf: Eikenlaan
– Waar de weg naar links gaat in een flauwe bocht: rechts af gaan
– Bruine borden Akoesticum volgen en doorrijden tot de parkeergelegenheid achter het gebouw.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Toelichting programma (alfabetisch)
Rembrandt Frerichs – De wereld rond met 88 toetsen
Rembrandt Frerichs speelde meerdere malen op het North Sea Jazz Festival, was artist-in-residence in de Doelen en speelt over de hele wereld.
De manier waarop hij constant op zoek is naar nieuwe mogelijkheden om piano te spelen zal hij in deze lecture voor de EPTA toelichten en demonstreren.
Bekend van zijn project “The Contemporary Forte Piano” aarzelt hij niet om grenzen op te zoeken. Niet alleen gebruikte hij in de afgelopen jaren repertoire uit de Oude Muziek als vertrekpunt voor improvisatie, ook voerde hij talloze gesprekken met musici, experimenteerde met nieuwe instrumenten, maakte baanbrekende programma’s en verraste vele bezoekers van zijn concerten.
Concreet heeft Rembrandt letterlijk de Fortepiano opgenomen en geïntegreerd in het instrumentarium van de Jazz en het stadium van experimenteren is daarbij reeds lang gepasseerd. Er is nu eerder sprake van ontwikkeling waarbij de grenzen nog lang niet in zicht zijn en de uitkomsten veel kunnen toevoegen aan het repertoiregebied.
“In deze lecture wil ik de deelnemers te laten proeven aan de ontwikkeling van je creativiteit en wat je met de piano nog meer kan behalve de duidelijke historische vakjes klassiek, jazz en pop en hoe je daar met je leerlingen op kan improviseren.
Door de ontwikkeling van mijn eigen projecten, heb ik een hoop tijd gestoken in het leren kennen van de verschillende kunstmuzieken uit het midden oosten, Amerika en India.
Ik zal de deelnemers graag meenemen op een muzikale ontdekkingsreis hoe je als pianist een uitdaging kan halen uit het spelen van muziek die eigenlijk NIET zo voor de hand liggend t is voor de piano. dit opent de oren van de pianisten en zal ze kunnen inspireren om zelf op een filosofischer manier om te gaan met hun eigen leerlingen en jezelf steeds open te laten staan voor klankbeleving en improvisatie een interactieve trip hoe je met simpele bouwstenen die uit de klassieke muziek of bovenstaande wereldmuziek komen zelf kan improviseren, ongeacht of je klassiek of licht geschoold bent.”
Huib Ramaer – De pianomuziek van Poulenc (1899-1963)
Musicien français, sans étiquette. Proever van pianoklank, meester van het pedaal.
Huib Ramaer (1963) is veelgevraagd spreker en schrijver, voor podia als TivoliVredenburg (Utrecht), de Doelen (Rotterdam) en Muziekgebouw aan’t IJ (Amsterdam). Vanaf zijn zesde werd hij ingewijd op de bamboefluit, vanaf zijn dertiende aan de piano bij Ineke Bosch. Hij vervolgde zijn pianolessen bij Bernd Brackman (Amsterdam), Christine Parrachos (Parijs), Michael Davidson (Rotterdams Conservatorium) en Jeannette Koekkoek (Amsterdam) naast zijn studie historische muziekwetenschap (Universiteit van Amsterdam). Toneelervaring, opgedaan onder leiding van professionele regisseurs, leidde tot succesvolle optredens als acteur of verteller met musici (Componistenverhalen, De Kunst van het Luisteren, Concertgebouw). Voor de Doelen trad hij onlangs nog op als verteller met Liza Ferschtman (22 april 2018 Grote zaal), met Bart van de Roer (19 mei 2018 Jurriaanse zaal). Hij verdiepte zich uitgebreid in de Franse muziek en is programmeur van De Muze van Zuid. Aan ArtEZ Hogeschool doceert Ramaer sinds 2007 cultuurgeschiedenis muziek aan de docentopleidingen beeldend, theater, dans, muziek.
De muziek van Poulenc is rijk aan gratie, wendbaar als een forel en weet ons in al z’n schijnbaar argeloze eenvoud diep te raken. Zijn muzikale zinsbouw onthult de meesterhand van een grandioos verteller. De piano was zijn beste maat. In deze lezing kijken we naar het Franse muziekleven van zijn tijd. We horen Poulenc in fonkelend Frans vertellen over zijn jeugd, de musici, de bariton Pierre Bernac, componisten, dichters, schrijvers, inspirerende landschappen en sociale gemeenschappen die hem gevormd hebben. We luisteren naar Poulenc aan de piano, in zijn eigen muziek en die van Satie. Huib Ramaer schetst in beeld en klank hoe werken uit Poulencs rijke kamermuziek, liedkunst en de vertelling L’Histoire de Babar vensters openen naar zijn pianomuziek. We volgen Poulencs ontwikkeling, van de Rapsodie nègre, zijn theatermuziek vol ironie en pokende plaagstoten, tot de aangrijpende spiritualiteit, op kringelend als wierook na het verlies van een dierbare vriend.
Henk Swinnen – De Chris Maene Straight Strung Concert Grand Piano: traditie en innovatie.
Eind 19de eeuw werd het succesvolle concept van de moderne kruissnarige vleugelpiano door Steinway & Sons gerealiseerd. Sindsdien wordt dit bouwconcept door alle huidige pianomerken geïmiteerd. Dit leidde tot een standaardisering van de pianobouw en tot een uniformiteit van de pianoklank. Als reactie daarop ontstond in de 2de helft van de 20ste eeuw een doorgedreven zoektocht naar uitvoeringspraktijken met gebruik van historische instrumenten, die de grotere klankdiversiteit en transparantie van weleer terugbrengen.
Met deze beweging mee specialiseerde de Chris Maene Factory zich al snel in het bouwen van klavecimbels en pianofortes, gebaseerd op Chris Maene’s vermaarde en unieke verzameling van meer dan 300 historische instrumenten.
Gaandeweg groeide het verlangen om een eigen moderne concertvleugel te bouwen met andere klankeigenschappen en met als doel een geldig artistiek alternatief te bieden voor de bestaande concertvleugels. Om dit te realiseren greep Chris Maene terug naar het oorspronkelijke basisprincipe van de rechte, parallelle besnaring: hier zijn de bassnaren niet gekruist t.o.v. de andere snaren, maar lopen er evenwijdig mee.
In 2013 gaf Daniel Barenboim Chris Maene de opdracht om de “volmaakte rechtsnarige concertvleugel” te bouwen. Zijn wens was de unieke en karakteristieke klankrijkdom van de historische piano te verzoenen met het volume, de helderheid, de draagkracht en het speelcomfort van de beste moderne vleugelpiano’s.
Chris Maene had dit nieuwe concept reeds langere tijd uitgedacht en kon met deze opdracht zijn ultieme droom waarmaken en een vleugelpiano bouwen waarbij traditie en innovatie samenkomen.
Caspar Vos – Pianomuziek van Frederico Mompou
Caspar Vos (1988) begon zijn pianostudie bij Frank Peters aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem en vervolgde deze bij Jan Wijn aan het Amsterdams Conservatorium. Hier behaalde hij in 2014 zijn masterdiploma cum laude.
Caspar won meerdere prijzen op nationale en internationale concoursen, waaronder een eerste prijs tijdens ‘The Grand Dominique Competition’ en een tweede prijs bij ‘The 18th International Piano Competition Jean Francaix’ in Parijs. In 2015 werd Caspar geselecteerd als een van de vier finalisten voor The Dutch Classical Talent Award 2016/2017. Met zijn unieke ‘programma zonder programma’ gaf hij een tour door Nederland: ‘Ik ben ervan overtuigd dat het voor een onbevangen ervaring verrijkend werkt wanneer het publiek vooraf zo min mogelijk wordt gestuurd.’ Voor dit programma kreeg hij de Dutch Classical Talent Audience Award uitgereikt. Caspar treedt regelmatig op in binnen- en buitenland. Hij soleerde in pianoconcerten van Prokofjev, Poulenc en Mendelssohn en hij gaf concerten in o.a. Portugal, Zweden, Polen, Engeland, Frankrijk & Griekenland. Ook is Caspar een graag geziene gast op verschillende festival zoals Het Internationaal Kamermuziek Festival Schiermonnikoog, Wonderfeel, Het Aurora Festival in Zweden, Het Internationaal Medtner Festival in Londen en Verão Clássico in Lissabon. Caspar volgde masterclasses bij onder anderen Ferenc Rados, Dimitri Bashkirov, Eldar Nebolsin, Nikolai Lugansky, Severin von Eckardstein & Pavel Nersessian.
Naast solo pianist is Caspar een veelgevraagd kamermuziekspeler, hij speelt geregeld samen met gerenommeerde musici van over de hele wereld.
In februari 2018 kwam Caspars debuutalbum Ego uit met daarop uitsluitend werken van de Russische componist Nikolaj Medtner. Het album kreeg een 10 in de Luister en ontving zowel nationaal als internationaal lovende recensies. Zo schreef Frits van der Waa in de Volkskrant ‘Vos houdt de verschillende lagen in de muziek voortreffelijk in de hand en weet, schijnbaar zonder krachtsinspanning, een rijkdom aan dynamische schakeringen aan te brengen.’
In de Gramophone schreef Harriet Smith ‘Vos’ kinship with the composer’s personality comes over in the pieces performed here, his Steinway warmly recorded. He brings out its constantly changing moods with flair and clear affection. Caspar conveys the sense of surge and repose, mystery and exaltation that is such a hallmark of this composer.’
Naast concerteren geeft Caspar ook privéles en is hij werkzaam als programmeur voor het Festival Jong Talent Schiermonnikoog en het tv-programma Podium Witteman.
Bekijk hier het concertprogramma: Programma Mompou concert PDF
Jan Wijn – Masterclass aan twee masterstudenten
Jan Wijn studeerde aan het Amsterdams Conservatorium bij Cornelis Berkhout. Hij vervolgde zijn studies bij Bela Siki en Alicia de Larrocha. In 1960 won hij de eerste prijs op het Internationale Pianoconcours in Orense, Spanje. Dat betekende het begin van een opmerkelijke carrière.
In eigen land gaf hij vele recitals en trad hij als solist op met alle Nederlandse symfonieorkesten, waaronder ettelijke malen het Concertgebouworkest. Hij speelde in Engeland, Frankrijk en Duitsland en maakte tournees door Roemenië, Brazilië en Rusland. In 1976 moest hij zijn carrière beeïndigen in verband met verlammingsverschijnselen aan zijn rechterhand. Hij heeft zich sindsdien toegelegd op het spelen van pianomuziek voor de linkerhand.
Jan Wijn is sinds 1967 hoofdvakdocent piano aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij vele succesvolle leerlingen heeft opgeleid. Jan Wijn geeft regelmatig masterclasses in binnen- en buitenland en hij is een veelgevraagd jurylid voor concoursen.