124. 2025/1
Inhoud
De grap als essentie en façade: de pianomuziek van Erik Satie
Emanuel Overbeeke 3
Egon Petri en zijn familie
Jan Marisse Huizing 14
Geoffrey Madge over Sorabji en Boulez Deel 2: De ongenaakbare klankwereld van Pierre Boulez (1925-2016)
Christo Lelie 25
Lezen kun je leren
Marian Bolt 41
Pianoles geven in de eenentwintigste eeuw
Ana Belén Martín Bernabeu 50
‘Valse pour Marie’ van Franz Liszt – een reconstructie
Albert Brussee 62
YouTube Treasures
95 jaar op het concertpodium
Tweeluik over de 100-jarige Ruth Slenczynska
Robert Harris en Christo Lelie 77
The Discriminatory Instrument: Tracing the Piano’s Bias Against Women from the Past
to Contemporary Perspectives
Katie Yao Morgan 85
Auteursregister
Bolt, Marian 124:41
Brussee, Albert 124:62
Harris, Robert 124:77
Huizing, Jan Marisse 124:14
Lelie, Christo 124:25, 80
Martín Bernabeu, Ana Belén 123:50
Morgan, Katie Yao 124:
Overbeeke, Emanuel 124:3
Weeren, Paul 124:103
Geïnterviewde pianisten
Madge, Geoffrey 123:25
Trefwoordenregister
A prima vista 124:41
Baudet, Marcel 124:106
Bloom, Benjamin 124:52
Boulez, Pierre 124:25
Didactiek 124:54
Dieren, Bernard van 124:102
Fysieke problemen 124:91
Golandsky, Edna 124:103
Hofmann, Josef 124:83
Kindler, Frieda
Kleine handen 124:85
Kodály, Zoltán 124:57
Lesgeven 124:50
Lezen 124:41
Liszt, Franz 124:62
Pedagogie 124:50
Petri, Egon 124:14
Petri, familie 124:14
Petri, Willem 124:14
Pianobouw 124:89
Pianopedagogie 124:50
Rachmaninov, Sergei 124:83
Satie, Erik 124:3
Slenczynska, Ruth 124:78, 80
Takadimi 124:57
Taubmann, Dorothy 124:103
Veenker, Herman 124:51
Vigotsky, Lev 124:52
Vrouwelijke pianisten 124:85
Wirtz jr., Carel 124:100