Zondag 20 november congresdag
Op zondag 20 november vindt de volgende congresdag plaats in het Akoesticum in Ede. In de ochtend is er een studiedag voor de graadexamens en ’s middags zijn er verschillende lezingen, we gaan klankduiken met Robijn Tilanus en onderzoeken of je het verschil kan horen tussen een mannelijke of vrouwelijke componist met Ester Vela. De uitreiking van de Frans Schreuderprijs vindt plaats en we hebben natuurlijk onze halfjaarlijkse Algemene Ledenvergadering. Heb je materiaal wat je graag wil promoten? Olga de Kort organiseert deze dag een materiaalmarkt. ‘S avonds sluiten we af met een feestelijke borrel.
Voor aanmelden klik hier. Als je je nog wil aanmelden, neem dan contact op met Elize: secretaris@eptanederland.nl
Adres:
Het Akoesticum
Nieuwe Kazernelaan 2 – D42
6711JC Ede
Let op: Gebruik Akoesticum voor je navigatie!
Dagprogramma congres:
Hele dag: Materiaalmarkt in de zaal
9.45 – 10.30
In gesprek met …
10.30 – 12.00
Lezing Graadexamens – Liesbeth Eggen & Paul Weeren
12.00 – 12.30
Materiaalmarkt presentatie – pitches
12.30 -13.30
Lunch
13.30 – 14.30
ALV vergadering
14.30 – 15.30
Lezing Klankduiken – Robijn Tilanus
15.30 – 16.00
Thee/koffie
16.00 – 16.15 uitreiking – Frans Schreuder Prijs
16.15 – 17.00
Lezing Reflections on piano music and gender – Ester Vela
17.15 – 18.00
recital van Ester Vela
18.00 borrel
In gesprek met…
Speciaal voor nieuwe leden en studentleden organiseren wij In gesprek met… Een korte samenkomst om het congres mee te starten. We willen graag dat ook (relatief) nieuwe leden en studentleden zich thuis voelen op het congres en met deze start speciaal voor jullie willen we plek creëren waarin jullie elkaar kunnen ontmoeten. Elize van den Berg (www.elizevandenberg.nl) en Heleen Vegter (www.heleenvegter.nl) zullen jullie ontvangen en met jullie het gesprek aangaan. Heb je misschien vragen over de EPTA? Wil je meer weten over de mogelijkheden? Heb je vragen of ideeën over jouw eigen praktijk die je graag zou willen delen? Vind je het leuk om andere pianodocenten te ontmoeten en uit te wisselen in een kleine groep? Of heb je andere onderwerpen die je de moeite waard vindt om te bespreken? We zouden het heel leuk vinden als je aansluit.
Elize van den Berg & Heleen Vegter
Lezingen:
Graadexamens
Een graadexamen is een goede graadmeter om te kijken waar een leerling staat in de ontwikkeling. Welke vaardigheden heeft een leerling al verworven, en waar kan die leerling nog aan werken? Op de studiedag gaan we kijken naar het instapniveau, welke vaardigheden nodig zijn om mee te kunnen gaan doen met examen A1. En naar het eindniveau van de graadexamens, wat er bereikt is bij F. De focus zal vooral op de vaardigheden liggen, minder op de stukken.
Verder een verslag over de ontwikkeling van de graadexamens tot nu toe, een overzicht van wat op de planning staat en een visie op de toekomst.
Klankduiken
Klankduiken is een kort stukje muziek improviseren van pakweg dertig seconden en daar intens naar luisteren. Ondanks haar kortheid heeft een klankduik zeggingskracht en het vermogen om mensen te raken.
Het verschil tussen een uitvoering die de luisteraars raakt, en een uitvoering die dat niet of slechts matig doet, zit hem er vaak in, of de speler ‘één is’ met elke toon die hij of zij speelt – of juist niet. Klankduiken helpt je om dat vermogen te ontwikkelen.
Een klankduik bestaat uit vier stappen: voorbereiden, spelen, ervaren en meenemen. Elk van die vier stappen brengt je dieper in de flow. Hierover meer tijdens de lezing.
Door regelmatig te klankduiken, ga je veel mooier spelen. Je betrokkenheid bij je muziek wordt vergroot, en je geniet meer van de tonen die je speelt. Je podiumvertrouwen neemt toe. Je leert om moeiteloos te musiceren.
Robijn Tilanus is improvisatiecoach, auteur, componist en improvisatiepianist. Zij wordt gezien als een van de meest inspirerende en vernieuwende denkers op het gebied van muziekonderwijs van dit moment. Op zevenjarige leeftijd begon ze met pianospelen. Ze volgde lessen bij o.a. Jan Wijn, Willem Brons, Ramón Valle, Jet Röling en Frank Mol.
Robijn Tilanus heeft honderden trainingen, masterclasses, lezingen en workshops gegeven over improvisatie en harmonieleer, in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Portugal, Tsjechië, Slovenië, Finland en IJsland. Zij schreef drie boeken over improvisatie: KWINTessens: een praktische benadering van de harmonieleer; Vrij Spel: de zeven facetten van improviseren en Klankduiken: moeiteloos musiceren in dertig seconden per dag.
Zij is oprichter en eigenaar van de Improvisatie Academie. Daar verzorgt zij o.a. de erkende Opleiding tot Improvisatiecoach. Met haar boeken en trainingen heeft zij inmiddels vele duizenden mensen geïnspireerd om te gaan improviseren.
Winnaar Frans Schreuderprijs 2022:
María Elvira Morcilo. “Ravel Project. Transcribing Ravel’s Piano Concerto in G for wind quintet ensemble”.
Format of document: Documentary video and research paper
María Elvira Morcilo After fulfilling her studies at the Conservatorio Profesional de Albacete and Conservatorio Superior de Música de Aragón in Spain, María Elvira Morcilo entered the ArtEZ Conservatorium in Zwolle to continue with her Master Studies from where she graduates with Ravel Project and Pictures at an Exhibition. She is prize winner of Frans Schreuderprijs 2022 and she is currently working in the Conservatorio Jerónimo Meseguer de Almansa as a piano teacher. Her interests in chamber music has led her to participate in several chamber music cycles in Zaragoza and to take part as a member of the Trio Kolisch in the professional training programme ProQuartet in Paris. She moves from the need to connect herself with the musical piece and create something special, original and personal. She promoves the immersion in the whole contextual universe of the piece of art to create an own informed and unique interpretation. María has participated in Ravel Project’s premier with big succes and hopping this arrangement of Ravel’s Piano Concerto in G has a place in the new generations.
Reflecties over muziek en gender
De quiz over het geslacht van pianocomponisten
We weten dat muziek verschillende stijlen, verschillende soorten instrumentatie, historische perioden en geografische en culturele invloeden kent. Het is echter ook bekend dat muziek geen geslacht kent; er bestaat geen mannelijke of vrouwelijke muziek.
We leven in de 21e eeuw, maar nadenkend over de erkenning van vrouwelijke componisten stelde Ester Vela zich de volgende vragen:
– Waarom negeren zoveel mensen nog steeds de vrouwelijke creaties?
– Wat kan er gedaan worden om deze situatie te veranderen?
En de onderzoeksvraag:
– Als iemand naar een muziekstuk luistert, is het dan mogelijk om te weten of de creatie door een man of een vrouw is gemaakt?
Kunnen we onderscheid maken?
Om deze vraag te beantwoorden zal Ester 15 korte fragmenten of stukken voor piano spelen en het publiek speelt een korte quiz met vragen over muziek en geslacht.
De quiz is al eerder gespeeld met studenten van het Stedelijk Conservatorium in Barcelona en tijdens de 44e EPTA-conferentie in Guimarães, Portugal, en we zullen deze resultaten met elkaar vergelijken.
CONCERT
Narcisa Freixas (1859-1926)
Narcisa Freixas i Cruells (Sabadell, 1859 – Barcelona, 1926) was een Catalaanse muzikante in de tijd van Gaudi en componiste. In 1904 werd zij de eerste vrouwelijke componiste die geprogrammeerd werd door het “Orfeó Català”, het koor dat de beroemde concertzaal “Palau de la Música Catalana” oprichtte. In 1918 presenteerde ze het eerste deel van Children’s Piano, voorgedragen door de schilder en schrijver Santiago Rusiñol.
Het Spaanse Ministerie van Openbaar Onderwijs verklaarde haar werken in 1919 van nut voor het onderwijs “vanwege de melodische zuiverheid, eenvoud en educatieve waarde”. Na haar dood in 1926 waren haar pianistische composities echter in de vergetelheid geraakt.
Ester Vela is de eerste geweest die een studie maakte van de werken van deze componiste. Zij nam een CD op met de complete werken en gaf de stukken opnieuw uit met Ed Boileau. Vandaag zal zij geselecteerde pianocomposities van Narcisa Freixas spelen en haar pedagogisch werk en leven toelichten.
ESTER VELA LÓPEZ
‘De innemende uitvoering van de pianiste toont met grote beheersing en helderheid haar expressiviteit en poëtische diepgang.’ Melomano digitaal
Pianiste en componiste, geïnteresseerd in pedagogiek en vernieuwing en in hedendaagse muziek – ze werkt vaak samen met levende componisten. Ze doet al lange tijd onderzoek naar vergeten vrouwelijke componisten en herstelt verloren historisch erfgoed.
Afgestudeerd aan het Stedelijk Conservatorium in haar geboortestad Barcelona, in Senior Piano Teaching met M. Jesús Crespo, Solfège, Theory of Music, Transposition and Accompaniment, en Kamermuziek met Liliana Maffiotte. Ze kreeg een beurs voor een cursus bij Teofils Bikis aan het conservatorium van Luxemburg. Ze ontving beurzen voor een internationale pianocursus in Loosdorf-Wenen en voor postdoctorale studies bij de pianist Àngel Soler.
Samen met haar zus Eulàlia vormde zij in 1993 het pianoduo Vela. Ze hebben talrijke concerten gegeven in heel Spanje en in Oostenrijk, de Filippijnen en België, vijf cd’s opgenomen en vele nieuwe composities in première gebracht. Ze neemt ook individueel deel aan verschillende projecten, als solist of in verschillende kamerensembles.
In 2019 verscheen haar CD Narcisa Freixas (1859-1926) Piano Integral.
Ze is onlangs uitgenodigd om twee recitals en een conferentie te geven in Havana, Cuba.