European Piano Teachers Association - The Netherlands

Weekendcongres 9 en 10 november 2024

9 november 2024
/
Nationaal Congres

Nationaal congres in het Akoesticum in Ede

Nieuwe Kazernelaan 2 – D42
6711JC Ede

Let op: Gebruik Akoesticum voor je navigatie!

 

Oproep materiaalmarkt deelnemers

Wil je je materiaal presenteren op dit congres? Neem dan contact op met Olga via: olgadekort@gmail.com

 

Het programma is bekend:

Start: zaterdag 9:30u, einde: zondag 17:30u

 

De inschrijving is gesloten, wil je toch graag komen, neem dan contact op met Elize via: secretaris@eptanederland.nl

 

 

 

ZATERDAG

09.30-10.00

Aankomst en koffie

10.00-10.30

In gesprek met het bestuur

In de foyer van het Akoesticum (De Straat)

10.30-11.30

OPENING met …..

Presentaties materiaalmarkt

Materiaalmarkt is alleen op zaterdag, er mag zondag ook nog verkocht worden

Uitreiking Frans Schreuderprijs

Aan: Katie Yao Morgan (Crawley, Engeland), Conservatorium van Amsterdam: The Discriminatory instrument: tracing the piano’s bias against women from the past to contemporary perspectives

11.30-11.45

pauze

11.45-12.45

Ana Belén Martin BernabeuPiano lesgeven in de XXI eeuw: Muziek zelf bedenken en begrijpen versus (alleen) tekst lezen.

– Over Kodaly-Orff methoden & constructivisme versus behaviourisme leertheoriën.

12.45-13.45

Lunch

12.45-13.15

info over EPTA site (vrije inloop)

door Elize

13.15-13.45

info over Broodfonds (vrije inloop)

door Sabine van der Heijden

13.45-14.30

ALV (algemene ledenvergadering)

(alleen voor EPTA-leden)

14.30-15.30

Workshops

1. Frank Wiebenga – Keyboard musicianship in de pianoles 

Hoe leer je als amateur meer op je gehoor te spelen, bestaande muziek creatief te gebruiken en nieuwe muziek te maken.

2. Dianne Bolte – Dispokinesis

Hoe ontlok ik de optimale speelhouding bij mijn pianoleerlingen? Hoe voorkom ik zelf het ontstaan van klachten?

3. Massimo Beckers – Introductie in muzieknotatie met Musescore

15.30-16.00

pauze

16.00-16.30

Hetty Floors en Mieke de Jong: Samen is leuker dan alleen: kamermuziek voor beginnende pianisten

Op weg naar een database met geschikt repertoire

16.30-18.00

Albert Brussee – Liszt in Nederland Lecture Recital met pianist Tobias Borsboom

18.00-20.00

Diner

20.00-21.00

Avondconcert door Maria Nemtsova

21.00

Borrel

21.30

Film 

ZONDAG

9.30-10.00

Aankomst en koffie

10.00-11.00

Marian Bolt – Prima Vista: Lezen kun je leren!

-Aspecten van prima vista spel ontleed en gerangschikt aan de hand van een lessenserie voor pianisten.

11.00-11.15

pauze

11.15-12.45

Monica Tomescu-Rohde – Fanny’s Year

Het audio-visuele recital ” Fanny’s Year”. (De cyclus “Das Jahr” van Fanny Mendelssohn-Hensel)

12.45-14.00

lunch

12.45-13.15

info over EPTA site (vrije inloop)

door Elize

12.45-13.15

info over Broodfonds (vrije inloop)

door Sabine van der Heyden

14.00-15.30

Masterclass Borys Fedorov en Tatiana Abayeva

15.30-15.45

pauze

15.45-17.15

Yulia Chaplina – Evolution of the Piano touch

Reflection and analysis of various fingers, wrist, arm, elbow and in general different sitting positions and postures needed to interpret different styles of music (Baroque, Classical, Romantic, Russian Romantic, 20th Century).

Met kort recital

17.15-17.30

AFSLUITING

 

hele congres

Infomarkt in Studio

aanvullende info over alle onderwerpen van het congres, boeken, folders, bladmuziek over kamermuziek, Kodaly, Orff etc. 

Hier komt ook een plek voor gratis weg te geven bladmuziek

Tijdens lunch is hier info over de EPTA website en Broodfonds

 

In gesprek met het bestuur

 

Speciaal voor leden en studentleden organiseren wij In gesprek met… Een korte samenkomst om het congres mee te starten.

We willen graag dat ook (relatief) nieuwe leden en studentleden zich thuis voelen op het congres. Heb je misschien vragen over de EPTA? Wil je meer weten over de mogelijkheden? Heb je vragen of ideeën over jouw eigen praktijk die je graag zou willen delen? Vind je het leuk om andere pianodocenten te ontmoeten en uit te wisselen in een kleine groep? Of heb je andere onderwerpen die je de moeite waard vindt om te bespreken? We zouden het heel leuk vinden als je aansluit.

 

Monica Tomescu-Rohde – Fanny’s Year

 

The concert performance “Fanny’s year” seeks to shed light on the female composer Fanny Hensel (1805-1847), the sister of Felix Mendelsshon-Bartholdy, and what I consider to be one of her most significant solo works for piano, “Das Jahr”(The year). Das Jahr is a cycle of 12 character pieces named after the months of the year, and a short postlude. The cyclerepresents Fanny’s “second musical diarybased on the placesshe visited during a year in Italy (1839-40).

It is a concert performance where light, poetry and drawingsare used to emphasize the musical message. The goal is to present a musical biography and travelogue through Italy as the composer could see it.

 

Monica Tomescu-Rohde is a Romanian-born Norwegian pianist and teacher. She began her studies in Bucharest where she was enrolled at the G. Enescu Music school from an early age. She continued her studies at the Bucharest Music University, Tromsø Music Conservatory and she graduated with Diploma for Advanced Solo Studies at the Norwegian Academy og Music, Oslo.

Monica has participated in several piano competitions and has extensive concert experience, not only as a soloist, but as an accompanist and ensemble musician.

Since 2013 she has concentrated on introducing concert audiences to the works of female composers, and in 2017 she established the first concert series in Norway that exclusively presents music written by women.

The concert series is now in its 6th season and is mainly funded by the Arts Council Norway and Drammen municipality.

 

Marian Bolt – Prima Vista: lezen kun je leren

 

Bijna iedereen die piano speelt komt in aanraking met het notenschrift. Het is reuze praktisch om dat notenschrift te kunnen ontcijferen en liefst net zo makkelijk te leren lezen alsof het een tekst van letters betreft.

Muzieknotatie verbeeldt een ordening van klanken in de tijd. Daarom staat het leren kiezen en vasthouden aan een puls aan de basis van lezend spelen zonder haperen. Die puls moet je ook kunnen onderverdelen om alle mogelijke ritmische figuren spelend te ontcijferen en om bij maatwisselingen naadloos door te gaan. Kortom, ritme blijkt altijd het grootste struikelblok.

Daarnaast komen andere onderwerpen als vingerzettingen, melodiepatronen, akkoorden, weetjes en spreken/zingen tijdens spelen aan bod, aan de hand van een methodische lessenserie die ik zelf ontwikkeld en gebruikt heb aan het Utrechts Conservatorium.

 

Marian Bolt studeerde piano bij Herman Uhlhorn en Schoolmuziek bij Herm van der Heijden. Zij gaf talloze recitals in binnen- en buitenland met verschillende partners waaronder violisten Kees Hülsmann, Viktor Liberman en Lorre Lynn Trytten, fluitiste Nine Sligter,Trio Klavino en het Nederlands Pianisten Kwartet.

Na CD’s  met Lorre Lynn Trytten en het Nederlands Pianisten Kwartet verscheen bij Challenge een dubbel-CD met Kees Hülsmann, waarop alle originele werken van Fritz Kreisler te horen zijn.

Verder werkte Marian Bolt mee aan allerlei opnames voor radio, tv en CD en speelde zij bij landelijke symfonieorkesten en in recitals met het Groot Omroepkoor.

Vanaf 1982 werkte zij gedurende 40 jaar als docente aan het Utrechts Conservatorium.

 

Workshop: Dianne Bolte – Dispokinesis

Hoe ontlok ik de optimale speelhouding bij mijn pianoleerlingen?

Hoe voorkom ik zelf het ontstaan van klachten?

Uit de laatste onderzoeken blijkt dat 67 procent van de jonge muziekstudenten klachten heeft (V. Baadjou 2018) en meer dan 50 procent van alle beroepsmusici. (Das Orchester, juni 2012) Musiceren vraagt…….een één zijn met je instrument. Wanneer dit gevoel er niet is, kan het musiceren leiden tot het ontstaan van speelproblemen.

De musicus en fysiotherapeut G.O. van de Klashorst heeft zich zijn hele leven bezig gehouden met het oplossen van klachten bij beroepsmusici.

Fascinerend is, wat hij na intensief onderzoek heeft ontdekt! Speciaal voor musici ontwikkelde hij de dispokinesis (= vrij kunnen beschikken over houding en beweging)

Vaak is de belangrijkste oorzaak van een speelprobleem, het hebben van een niet optimale speelhouding. Vandaar het thema in de workshop:

Hoe ontlok ik nu op een eenvoudige manier deze speelhouding bij mijn pianoleerlingen?

Pianodocent ben ik sinds 1990. Tijdens mijn conservatoriumperiode (DM piano) heb ik de opleiding tot dispokinesispedagoog bij G.O. van de Klashorst gevolgd.

Sinds 1990 werk ik met beroepsmusici met speelklachten. Vanaf 2011 ben ik werkzaam als dispokinesispedagoog bij de conservatoria van ArtEZ. Dit, om speelklachten bij de jonge musici te doen voorkomen.

 

Workshop: Massimo Beckers – Introductie in muzieknotatie met Musescore

In de hedendaagsemuziekwereld is het snel en nauwkeurig noteren van muziek essentieel, niet alleen voor componisten maar ook voor muziekdocenten die op maat gemaakte oefeningen willen creëren voor hun leerlingen. Digitale muzieknotatieprogramma’s bieden hiervoor de perfecte oplossing waarbij MuseScore zich als gratis alternatief bijzonder sterk ontwikkelt. Dit programma wordt zelfs steeds vaker gebruikt op conservatoria vanwege de efficiënte en intuïtieve manier waarop componeren en bewerken van muziek mogelijk wordt gemaakt.
MuseScore biedt visuele én auditieve weergave van noten, waardoor je direct kunt waarnemen hoe je compositie eruit ziet en klinkt. Van pianowerken, ensemble- en bandpartituren tot aan symfonische stukken; met MuseScore kun je alles maken. Met de mogelijkheid om je werk eenvoudig te exporteren als PDF of audio-bestand, en dankzij de ‘open-source’ aard van het programma, blijft MuseScore continu innoveren en uitbreiden door een actieve community. Tijdens deze workshop ontdek je hoe MuseScore een krachtig hulpmiddel kan zijn voor iedereen die zich bezighoudt met muzieknotatie.

 

Massimo Raoul Beckers (St. Gallen, Zwitserland 1994) is dirigent, componist, musicoloog en muziekdocent.
Als Master in de musicologie en Bachelor in de kunst- en cultuurwetenschappen heeft Massimo een sterke academische achtergrond. Daarnaast studeerde hij met onderscheiding af als componist en instrumentalist aan het Utrechts Conservatorium en aan de Meerjarige Dirigentenopleiding.
Als dirigent staat Massimo regelmatig voor een verscheidenheid aan orkesten en koren, waaronder het kersverse Orkest van de Utrechtse Heuvelrug, dat hij oprichtte om werken van Nederlandse componisten te promoten en uit te voeren. Ook volgde hij masterclasses van vele gerenommeerde dirigenten om zijn vaardigheden te verbeteren.
Als componist heeft Massimo verschillende werken geschreven, waaronder zijn 7 Piano Notations, gespeeld door pianist Laurens de Boer.
Ook heeft Massimo honderden studenten lesgegeven in verschillende muzikale disciplines, zoals compositie, muziektheorie, solfège/gehoortraining, artistieke coaching en (klassieke) gitaar en basgitaar.

 

Maria Nemtsova – Zaterdagavond Recital

Op het programma staan stukken van v. Beethoven, Medtner, Nazaykinskaya en Karmanov.

 

Maria Nemtsova is an Amsterdam based concert pianist of Russian-Jewish origin. Maria started her professional musical education at the age of five. Her formal education includes the Tchaikovsky College of Music (magna cum laude) and Tchaikovsky Moscow State Conservatoire (with honours; professor Yuri Slessarev), the Royal College of Music in London (MMus; professor Dmitri Alexeev), the Accademia Pianistica in Imola, Italy (Artist Diploma; Maestro L.N. Margarius) and Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance in London (MMus & Derek Butler Award; professor Deniz Gelenbe). She won the Gold Medal at the Isabelle Bond Showcase in London, Fort Worth Concerto Competition (USA), Rosario Marciano International Piano Competition (Vienna, Austria). In addition to her solo achievements Maria got the first prize at the International Chamber Music competition «Marco Fiorindo» (Italy) with her «VitaDuo» ensemble.

She gave her solo recitals at a.o. Carnegie Weill Recital Hall in New York, The Concertgebouw, Wigmore Hall, Kings Place and Steinway Hall in London, Bösendorfer Hall and Ehrbar-Saal in Vienna, National Center of Performing Arts in Beijing and Shanghai Oriental Arts Center in China. She’srecorded three solo CD’s and the CD’s with the saxophonist Vitaly Vatulya and the bass opera singer Dmitry Stepanovich.

Maria is a founder of “Re:FormersFest” (www.reformersfest.com) and the charitable project “Music for peace” (www.music-peace.com) which includes concerts and masterclasses for young musicians who live in today’s conflict zones. Within the project Maria went to perform to more than twenty countries including Kosovo, Israel, Georgia, Armenia and Tunisia.

 

Yulia Chaplina – Evolution of the Piano touch

The evolution of piano touch is intricately linked to the stylistic demands of different musical periods, each requiring distinct approaches to finger, wrist, arm, and body movements. In Baroque music, precision, clarity, and evenness in articulation are crucial, necessitating finger-centric playing with minimal arm and wrist involvement, as instruments like the harpsichord had limited dynamic range. Classical-era works, such as those of Mozart and Haydn, emphasize balance and elegance, encouraging a light wrist with flowing hand movements to support a clean, articulated sound. Romantic music, however, calls for expressive legato phrasing and broader dynamic contrasts, demanding a fuller arm and wrist engagement to convey the emotional depth of composers like Chopin and Liszt. In Russian Romantic music, the playing style further intensifies with more substantial use of the arm and even the body to produce powerful, expansive sounds. By the 20th century, modernist composers experimented with varied textures and percussive techniques, often requiring innovative postures and arm movements to achieve unique tonal effects. Consequently, sitting positions, hand shapes, and body alignment evolved to meet the expressive needs of each era, underscoring the physical adaptation required to bring out the musical character of diverse styles.

 

Bio: Since winning the First Prize & the Gold Medal in the prestigious Tchaikovsky International Competition for Young Musicians, she has performed regularly as a soloist in many of the world’s finest venues, including the Wigmore Hall and the Southbank Centre in London, Berlin’s Philharmonie, the Grand Halls of the Moscow Conservatoire and the St. Petersburg Philharmonia, Bunka Kaikan Hall in Tokyo and many other concert halls.
Julia holds a Bachelor’s degree from the University of Arts (Berlin), Masters in Music & Fellowship from the RCM (London). Julia received music coaching from Mstislav Rostropovitch, Andras Schiff, Mitsuko Uchida, Paul Badura-Skoda, David Waterman, Steven Isserlis, Thomas Adès and Liliya Zilberstein. 
Julia is a passionate piano teacher herself and has given many recitals, masterclasses, lectures and webinars in international music festivals and for students of the Royal College of Music, Royal Academy of Music, Guildhall School of Music and Drama, Trinity Laban Conservatoire, Tokyo College of Music, Tokyo University of Arts, Yehudi Menuhin Music School and many other students in specialist music schools and junior departments of conservatoires.

 

Ana Belén Martin BernabeuPiano lesgeven in de XXI eeuw: Muziek zelf bedenken en begrijpen versus (alleen) tekst lezen

WAT is het belangrijkste als we pianoles geven? Het stuk leren als doel of als middel om het musiceren te ontwikkelen? En wat is er nodig dan? Uit mijn ervaring heb ik zeven parameters samengevat om een beginner te begeleiden in zijn musiceren te ontwikkelen. De Kodaly en Orff methodenbieden ons veel mogelijkheden hierin.

De WAT (perspectief) is heel belangrijk, maar de HOE (pedagogische achtergrond) nog meer. Hoe creëren we activerend onderwijs? De constructivisme leertheorieën, Vigotsky, Herman Veenker en Winkels & Hoogeveen bieden ons verschillende strategieën om ons doel te bereiken.

 

Ana Belén Martín Bernabeu is een Spaanse pianiste en pianodocente, met een brede interesse in muziekpedagogieken muzikale ontwikkeling. Als pianopedagoge geeft ze pedagogie en methodiek lessen aan het Prins Claus Conservatorium. Ze geeft ook piano enkamermuziek lessen aan muziekschool Het Klooster in Woerden en heeft lesgegeven bij het PI programma voor jonge kinderen. Ze is jurylid van de landelijke EPTA-examens en leerlingen uit haar talentenklas hebben competities gewonnen.

Als pianiste heeft zij o.a. gewerkt met dirigenten zoals Reinbert de Leeuw, Hans Leenders en Martin Sieghart. Zij won de Andrés Segovia Award tijdens de 47e editie van “Música en Compostela” en was lid van het Nationaal Jeugd Orkest van 2008 t/m 2011. 

Na beëindiging van haar studie aan het “Real Conservatorio Superior de Madrid” werd haar een Erasmus studiebeurs toegekend om verder te studeren in Leipzig. Vervolgens kreeg zij de prestigieuze Spaanse MAEC-AECID-beurs om haarstudie voort te zetten in Nederland. Zij studeerde af in twee masters met de specialisaties solist (Codarts) en kamermuziek (HKU).

 

Hetty Floors en Mieke de Jong –Samen is leuker dan alleen: kamermuziek voor beginnende pianisten

 

Samenspel is een wezenlijk onderdeel van musiceren en kan veel plezier geven. In de praktijk blijkt het echter lastig om voor de beginnende pianist geschikt repertoire te vinden. Vaak worden eenvoudige melodiepartijen gecombineerd met veel moeilijkere pianopartijen waardoor de stukken niet bruikbaar zijn voor leeftijdgenootjes met hetzelfde speelniveau.

Mieke de Jong en Hetty Floors zijn in deze materie gedoken en op zoek gegaan naar samenspelrepertoire met eenvoudige pianopartijen. Zij hebben inmiddels een uitgebreiderepertoirelijst gemaakt met duos en trio’s voor piano met strijkers, met blazers en/of combinaties hiervan als ook stukken voor zes en achthandig piano. Deze presentatie is bedoeld ter inspiratie: Hetty en Mieke vertellen over hun vondsten en hun plannen voor het opzetten van een database. Zij nemen tientallen boeken en stukken ter inzage mee.

 

Biografie Hetty
Hetty Floors deed haar opleiding piano DM in Zwolle, bij Nelleke Geesink en studeerde af in 1987. Naast lesgeven is het maken van kamermuziek en begeleiden haar grote passie. Ze speelde 9 jaar in een kwintet, kwartet en ook trio. Als docent piano bij Quintus Kampen coördineert ze de Jong Talentklas en heeft veel ervaring in het coachen van ensembles van leerlingen. Hetty behaalde haar diploma koordirectie bij wat destijds SNK heette en stond geruime tijd voor diverse koren. Ook was zij 9 jaar secretaris van EPTA Nederland. Daarnaast speelt en zingt zij eigen liedjes en klassiek repertoire met violiste  Maaike Gerritsen in NaJade. Onlangs behaalde Hetty het certificaat Music Mind Games, unit 1.

 

Biografie Mieke

Mieke de Jong studeerde piano bij Barbara Grajevska in Rotterdam en bij Sumiko Nagaoka en Herman Uhlhorn in Utrecht. Zij behaalde zowel het DM als het UM diploma. Zij speelde in een ensemble voor hedendaagse muziek, in diverse combinaties met strijkers en verdiepte zich in de uitvoering van de Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Mieke heeft een lespraktijk in haar studio in de wijk Wittevrouwen in Utrecht. Zij biedt haar pianolessen breed aan en organiseert regelmatig voorspeeluren, groepslessen en samenspelprojecten voor haar leerlingen. Met collega Erna Fransen schreef zij de drie Bijdehandjeslesboeken en gaf zij lezingen en workshops in het hele land o.a. in 2012 op het EPTA-congres in Nunspeet en in 2015 op de internationale EPTA-conferentie in Amsterdam.

 

Albert Brussee – Liszt in Nederland

Albert Brussee

 

Franz Liszt bezocht Nederland vijf keer voor langere tijd. In november/december 1842 maakte hij samen met de beroemde tenor Giovanni Rubini een uitgebreide tournee door de ‘Lage Landen aan de Zee’. In 1854 was hij een week in Rotterdam ter gelegenheid van het zilveren jubileum van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst en maakte toen ook een uitstapje naar Scheveningen en Den Haag. Twaalf jaar later bezocht hij Amsterdam om concerten bij te wonen in de Parkzaal en de Mozes en Aäronkerk, waar enkele van zijn composities werden uitgevoerd. En in 1875 en 1876 was hij dagen lang te gast bij koning Willem III op Paleis Het Loo bij Apeldoorn als lid van een jury die beoordeelde of getalenteerde jonge musici, de zogenaamde pensionaires, in aanmerking kwamen voor een studiebeurs.

Dit alles werd door Liszt-kenner Albert Brussee in het onlangs uitgekomen boek Franz Liszt in Nederland uitvoerig beschreven. Gedurende de presentatie van dit boek krijgt men niet alleen een indruk van het uiterst drukbezette, veelzijdige leven van een van de meest charismatische musici uit het romantische tijdperk, maar tevens van het muziekleven in Nederland in de negentiende eeuw. De pianist Tobias Borsboom is bereid gevonden de boekpresentatie muzikaal te omlijsten. Hij speelt verschillende composities die Liszt zelf in Nederland heeft uitgevoerd; als bijzonderheid zal hij een walsje laten horen, dat Liszt in Den Haag gecomponeerd heeft en door Brussee kortgeleden werd uitgegeven.

 

Albert Brussee werd op 6 mei 1946 te Apeldoorn geboren. Na zijn gymnasiumopleiding studeerde hij aan het Muzieklyceum te Amsterdam voor de hoofdvakken piano en schoolmuziek. Als leerling van Jaap Spaanderman, Danièle Dechenne en Ton Hartsuiker (voor moderne muziek) behaalde hij in 1971 het Einddiploma-Solospel met onderscheiding en besloot zijn pianostudie in 1974 met de Prix d’Excellence, de meest prestigieuze muziekprijs in Nederland in die tijd. Van 1971 tot 1981 trad Albert Brussee regelmatig op, uitsluitend als solist, en was ook meerdere malen over de radio te horen. Nadien legde hij zich in verband met focale distonie aan zijn rechterhand als pianodocent en leraar Historische Ontwikkeling Piano aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag toe op lesgeven. Als redacteur van zowel het Piano Bulletin van EPTA-Nederland als het Tijdschrift van de Franz Liszt Kring publiceerde hij een groot aantal artikelen van muziekhistorische en pianopedagogische aard, ook in Engelse, Duitse, Hongaarse en Amerikaanse bladen. Door zijn reconstructie en uitgave van vroege versies van Liszts pianocyclus Harmonies poétiques et religieuses, tezamen twintig nog niet eerder gedrukte klavierstukken, heeft Albert Brussee vooral als Liszt-kenner naam gemaakt. Daarnaast componeert hij pianomuziek en is hij als editor actief. Na 1994 trad Albert Brussee weer vaker voor het voetlicht, zowel in lecture-recitals als lezingen. Hij bracht tot op heden acht CD’s uit, die in vele tijdschriften en dagbladen lovend werden besproken. Na zijn pensionering in 2010 is het accent meer op het schrijven gaan liggen. Van hem verschenen tot op heden negen boeken, voornamelijk over zijn lievelingscomponist Franz Liszt. www.albertbrussee.nl

 

 

 

Foto: Marco Borgreve

 

De pianist Tobias Borsboom staat bekend als een veelzijdig en creatief musicus met een breed repertoire. In zijn solorecitals brengt hij interessante programma’s. Spraakmakend waren zijn concerten met de avondvullende cyclus Pan – a Tone Poem for Piano van de Tsjechische componist Novak, muziek die ook op CD verscheen en in de vakpers bejubeld werd. Het Parool schreef: “Jonge durfal Tobias Borsboom verdient met zijn prachtige Pan volle zalen”; en het Dagblad van het Noorden roemde zijn ”persoonlijke, mateloos kleurige spel.“ Ook het in 2023 gelanceerde programma met de complete suite Java van Godowsky trok de aandacht. Dat werk bracht hem naar Indonesië, waar Borsboom de cyclus meermalen met groot succes uitvoerde.

Het festival Klassiek achter de Duinen, dat hij samen met violist Pieter van Loenen in 2021 oprichtte, is uitgegroeid tot een belangrijk muzikaal evenement, waarin Tobias in verschillende bezettingen als pianist een leidende rol speelt. Naast kamermuziekspeler wordt de pianist aangetrokken door de wereld van het theater en de kleinkunst. Zijn muziekvoorstelling voor kinderen, Meneer Tobias en het zwarte monster, trok volle zalen. Met auteur Jan Brokken geeft hij regelmatig literaire concerten. Tijdens de boekpresentatie Franz Liszt in Nederland speelt hij als het ware de rol van Franz Liszt en laat verschillende van diens werken horen. www.tobiasborsboom.com

 

Frank Wiebenga – Workshop ‘keyboard musicianship’ in de pianoles

Op het EPTA congres 2017 vertelde David Kuyken dat aan het Conservatorium van Amsterdam een vak ‘keyboard musicianship’ was opgestart. (Zie ook zijn artikel in pianobulletin 103). Hierin wordt de praktische kant van het pianistendom ontwikkeld zoals het vermogen op aanvraag te kunnen improviseren, en zonder voorbereiding Happy Birthday te begeleiden in alle toonsoorten.
In mijn ervaring hebben ook in de ‘gewone’ pianoles veel leerlingen de behoefte en de mogelijkheid om bijvoorbeeld:
– een liedje te kunnen vinden wat je in je hoofd hebt of op youtube hoort. – eenvoudige begeleidingen te maken.
– stukken te kunnen vereenvoudigen, te transponeren of uit te breiden.
– ̈zomaar wat” te kunnen spelen op een stationspiano.
Geleidelijk aan heb ik een methodiek ontwikkeld die vanaf het begin op deze behoeften inspeelt.
In de workshop zal ik je iets van de lesopdrachten laten ervaren en verdere uitleg geven.

 

Frank Wiebenga is zelfstandig pianodocent.
In 1975, werkzaam als theoretisch fysicus bij de Groninger Universiteit besloot hij zijn leven een andere richting te geven. Hij ging klavecimbel studeren in Amsterdam en deed enige jaren na zijn afsluitend examen ook staatsexamen piano. Zijn interesse ligt vooral in het lesgeven, het helpen ontwikkelen van muzikale mogelijkheden bij een leerling,
In het bijzonder boeit Frank de vraag hoe kennis, gehoor en creativiteit samen gaan (en soms elkaar in de weg zitten) bij het spelen van noten die niet voorgedrukt staan . Praktische vaardigheid in het spelen van ongeschreven noten deed hij op als continuo- speler op het klavecimbel en jazzpianist in diverse bands. Hij nam ook deel aan talloze workshops, werd geïnspireerd door lezingen, boeken en zijn pianoleerlingen. Sinds 1997 geeft hij ook zelf allerlei cursussen.
Geleidelijk aan lukt het hem om “keyboard musicianship” vanaf het begin in de pianoles te integreren.

 

Sabine van der Heijden – Broodfonds

Een Broodfonds is een collectieve voorziening voor arbeidsongeschiktheid, ontwikkeld dóór en vóór ondernemers. Het bestaat uit twintig tot vijftig ondernemers uit allerlei beroepen, van zelfstandige tot vennoot of maat. Je steunt elkaar bij ziekte. Daarvoor zet je elke maand een vast bedrag opzij. Steun krijg je maximaal twee jaar achtereen. De eerste maand is voor eigen risico.
Je kiest een schenkingsniveau dat bij je inkomen past. Over je Broodfonds beslis je samen. Daarom is het belangrijk dat je de bijeenkomsten bezoekt en elkaar kent, want als je arbeidsongeschikt wordt zijn er geen controlerende artsen –  iedereen weet naar wie het geld gaat.

In een bestaand Broodfonds kom je op voordracht of via een kennismakingsgesprek. Natuurlijk kun je ook zelf een Broodfonds oprichten. De BroodfondsMakers helpen daarbij.

Belangrijk is dat je bij toetreden arbeidsgeschikt bent en minimaal  €750,- per maand nettowinst hebt.
Op 9 en 10 november kan Sabine van der Heijden (Panis Angelicus) je vragen beantwoorden.

 

Sabine van der Heijden studeerde piano aan het conservatorium in Arnhem (ArtEZ) bij Jacques Hendriks en Arthur Hartong.

Na haar studie volgde zij lessen bij Patricia Verhagen.

Ook studeerde zij muziekwetenschap aan de universiteit van Utrecht.

Tijdens haar pianostudie begon zij zich al snel te interesseren voor het begeleiden van zangers. Zij legde zich toe op liedbegeleiding en begeleidde meerdere zangers vooral op de conservatoria in Amsterdam, Utrecht en Den Haag.

Zingen trok haar vanaf het begin van haar studie en het zingen in een ensemble werd een grote passie naast het pianospelen. Zij zong vooral in Cappella Amsterdam van 1987 tot 2024, en daarnaast in enkele andere koren zoals het Oude Muziek Koor Arnhem, de Nederlandse Bachvereniging en Collegium Vocale Gent. Het ensemble-zingen was tegelijkertijd ook een grote inspiratiebron voor het lesgeven en begeleiden.

Sabine heeft een grote pianopraktijk in Utrecht met veel jonge kinderen en volwassenen, die haar veel voldoening geeft.

In 2017 richtte zij samen met een aantal collega’s van Cappella Amsterdam het Broodfonds Panis Angelicus op, waarvan zij sinds juli 2023 penningmeester is.

 

Winnares Frans Schreuderprijs – Katie Yao Morgan

 

Masterclass door Borys Fedorov en Tatiana Abayeva

 

Tatiana Abayeva is a resident piano professor of the Davidsbündler Music Academy since 2022. During this time Tatiana’s students became first prize winners of the International Piano Competition for Young Musicians in Enschede, Concertgebouw Competition, Steinway Competition, Geneve-Musicale competition in Switzerland, Frank competition in Belgium, Bartok competition in Austria and many more. For over 30 years Tatiana was professor of piano at the Kiev Specialized Musical College For Gifted Young Talents, where she created her signature teaching style and became among the most recognized and successful piano professors in Ukraine having prepared over 150 winners of international competitions in various countries. 

 

An accomplished pianist of her own right, Tatiana was a winner of international chamber music competitions Pierre Lantier (Paris) and Caltanissetta (Italy), where she performed in duo with her brother, violinist Alexander Abayev. She has been awarded a number of awards from the ministry of Ukraine including the honorary title, “Honored Culture Worker” of Ukraine.

Borys Fedorov is a concert pianist and composer of rare creative talents. His latest CD release with music of Ukrainian composer Valentyn Silvestrov was given 5 stars by BBC Music Magazine and received a “choice of the month” award as well as 5 stars in the NRC. Borys’ new compositions have been heard on Dutch national radio, performed at the Stift International Music Festival and recorded for the Dutch record label, Channel Classics.

For more than three decades, Borys was a professor of piano at Kiev’s State Conservatory as well as the Lysenko Kiev Specialised Musical College For Exceptional Young Talents. Since moving to The Netherlands in 2022 Borys has been teaching at the Davidsbündler Music Academy in The Hague and Sweelinck Academy in Amsterdam.  In 2020 Borys received the title of “Honorary Artist of Ukraine”, awarded by the president of the country for artistic achievements and valuable input into the cultural life of Ukraine.

Masterclass aan Ruben Roth (13 jaar) en Teun van Doorn (16 jaar)

Miniconcert door: 

Yulianna Beziazychna

Yulianna is born in 2013 in Uman (Ukraine). She started playing the piano at the age of 5. Yulianna left Ukraine on the 3rd day of the war and has been living in the Netherlands since June 2022. Since then Yulianna is a student of Tatyana Abaeva at the Davidsbündler Music Academy (Den Haag). Julianna is e winner of many international competitions, among them: Steinway International Piano Competition (Grand Prix), International Béla Bartók Piano Competition (Austria,1st prize), Cesar Frank International Piano Competition (Belgium, 1st prize), International Competition “Gèneve Musicale” (Switzerland, 1st prize). Since June 2022 Yulianna has played many concerts in the Netherlands, including Grachtenfestival, Kamermuziek festival tussen Maas en Waal, Klassiek op het Amstelveld, Winteravonden aan de Amstel, The Concertgebouw. She has performed on the National Netherlands Television and live on the radio station NPO Klassiek.