European Piano Teachers Association - The Netherlands

Zaterdag 3 juni 2023 congresdag Nijmegen

3 juni 2023
/
Nationaal Congres

Op zaterdag 3 juni is ons voorjaarscongres in Nijmegen. De Vereeniging in Nijmegen zal ons ontvangen met een boordevol programma. Frank van de Laar zal een masterclass komen geven, de middag staat in het teken van pedagogiek in uiteenlopende lezingen en activiteiten (oa platform Mindset – zie hieronder voor de complimentenposter) en ‘s avonds is de componist Hans Henkemans het onderwerp van een boeiend lecture-recital. Tussendoor is er voldoende tijd om bij te kletsen en uit te wisselen. 

 

De aanmelding is gesloten.

 

Route naar De Vereeniging Nijmegen

De Vereeniging
Keizer Karelplein 2d
6511 NC  Nijmegen

 

Dagprogramma congres:

8 minuten lopen vanaf Nijmegen CS, betaald parkeren op het terrein

Programma

10.00 – 10.30 

inloop met koffie &

in gesprek met.. voor nieuwe leden – wees welkom!

10.30 – 12.30 

masterclass & introductie Frank van de Laar

12.30 – 12.45

presentatie materiaalmarkt

— lunchpauze —

13.45 – 15.15 

Lonneke Snijder platform Mindset 

Mindset & complimenten

— theepauze —

15.45 – 17.15 

Budy Mokoginta  

workshop motivatie & de moderne lespraktijk

17.30 – 18.30 ALV 

— 18.30 – 19.30 diner —

19.30 – 21.30

lecture recital Hans Henkemans

met Mattias Spee

 

In gesprek met…

 

Speciaal voor nieuwe leden en studentleden organiseren wij In gesprek met… Een korte samenkomst om het congres mee te starten. We willen graag dat ook (relatief) nieuwe leden en studentleden zich thuis voelen op het congres en met deze start speciaal voor jullie willen we plek creëren waarin jullie elkaar kunnen ontmoeten. Elize van den Berg (www.elizevandenberg.nl) en Heleen Vegter (www.heleenvegter.nl) zullen jullie ontvangen en met jullie het gesprek aangaan. Heb je misschien vragen over de EPTA? Wil je meer weten over de mogelijkheden? Heb je vragen of ideeën over jouw eigen praktijk die je graag zou willen delen? Vind je het leuk om andere pianodocenten te ontmoeten en uit te wisselen in een kleine groep? Of heb je andere onderwerpen die je de moeite waard vindt om te bespreken? We zouden het heel leuk vinden als je aansluit. 

 

Frank van de Laar

masterclass & introductie

Biografie

 

Frank van de Laar werd in 1965 te Laren geboren. Op tienjarige leeftijd begon hij zijn pianostudie, die hij in 1989 aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jan Wijn afsloot met de hoogst denkbare onderscheiding.

Hij vervolgde zij studie in Hannover bij Prof. Karl-Heinz Kämmerling en in Amsterdam bij Naum Grubert.

In 1987 won hij de derde prijs op het Internationale Brahms Concours te Hamburg en in 1988 behaalde hij de eerste prijs op het Postbank-Sweelinck concours en debuteerde in datzelfde jaar in de grote zaal van het Concertgebouw.

Sindsdien volgden optredens in binnen- en buitenland elkaar in hoog tempo op en werden door pers en publiek warm onthaald. Hij concerteerde in bijna alle landen van Europa, in Amerika, Azië, waarbij vele prijzen en onderscheidingen hem ten deel vielen.

Zijn repertoire omvat de gehele periode van Bach tot heden, waarbij ook minder bekende oude en nieuwe meesterwerken een interessante rol spelen.

Bovendien is hij zeer actief op het gebied van de kamermuziek.

Talloze radio- en televisieopnamen legden zijn uitvoeringen vast en meer dan 25 compact discs verschenen inmiddels van zijn hand.

Hij is als hoofdvakleraar verbonden aan de conservatoria Amsterdam en Zwolle.

 

Platform Mindset Lonneke Snijder

Mindset & complimenten

In deze interactieve sessie laat Lonneke Snijder (Platform Mindset) je kennismaken met de enorme impact van onze overtuigingen (mindsets) over onze mogelijkheden: zijn ze helpend of belemmeren ze je juist tijdens je leerproces?
Aan de hand van enkele oefeningen en werkvormen leer je over de theorie van groeimindset (prof. C. Dweck)  en krijg je handvatten hoe je de groeimindset kun stimuleren, zowel bij jezelf als bij je leerlingen! Je leert over Groeitaal en ook zullen we verkennen hoe je leerlingen constructief kunt stimuleren om met fouten en uitdagingen om te gaan. 

 

Budy Mokoginta

workshop motivatie & de moderne lespraktijk

“Lesgeven kan een hele uitdaging zijn. Hoe houden we onze leerlingen gemotiveerd? Wat kan eraan bijdragen dat leerlingen thuis meer gaan studeren? Hoe gaan we om met nieuwe generaties leerlingen? 
In deze workshop nemen we een kijkje achter de schermen van het leren en verkennen we recente onderwijsgerelateerde theorieën en stellingen. Wordt je door 10.000 uren te studeren een expert? Maakt oefening perfect? Wat is technisch bezien de meest effectieve manier van studeren? Welke aspecten maken studeren leuk?”

 

Biografie

Budy Mokoginta is docent algemene muziek en onderwijstheorie, onderwijsinnovatie en ontwikkeling, examenconstructeur, onderwijscoach bij Codarts Rotterdam.

 

Lecture recital Hans Henkemans door Mattias Spee

Hans Henkemans was een van de meest gevierde Nederlandse muzikanten van zijn tijd. In de jaren ’50 en ’60 vierde hij grote successen op de internationale concertpodia en werden zijn stukken regelmatig uitgevoerd in het Concertgebouw. In 1969 moest hij noodgedwongen stoppen met optreden wegens ziekte en het lot heeft bepaald dat hij sindsdien van de radar is verdwenen. Henkemans wordt herinnerd door enkele mensen die hem persoonlijk hebben gekend, maar de nieuwe generatie muzikanten weet al niet meer wie hij was. Uitzondering op deze regel is de jonge Nederlandse pianist/componist Mattias Spee, een muzikale schatgraver met een fascinatie voor muziek die, al dan niet terecht, in de vergetelheid is geraakt. Deze fascinatie leidde tot een serie album onder de titel Eclipse, met als thema “verborgen schatten uit het pianorepertoire”. Eclipse deel 2 is onlangs uitgekomen en is gewijd aan de pianomuziek van Hans Henkemans, waaronder enkele onuitgegeven manuscripten en het nooit eerder opgenomen Concert voor Piano en Strijkers. Tegenwoordig begint de belangstelling voor de muziek van Hans Henkemans weer enigszins toe te nemen, niet in de laatste plaats dankzij de documentaire Weggewist, geregisseerd door Harro Henkemans, een verre achterneef van de componist. Mattias Spee en Harro Henkemans komen vertellen over hun band met de muziek van Hans Henkemans, er wordt muziek gespeeld, er worden beelden getoond en afsluitend is er gelegenheid voor een gesprek over de volgende vragen:
1) is het belangrijk om aandacht te besteden aan onderbelicht repertoire? Waarom wel/niet?
2) is het belangrijk om als Nederlandse of in Nederland wonende muzikant besef te hebben van het Nederlands cultureel erfgoed? Waarom wel/niet?
3) is het erg dat de pianist/componist aan het uitsterven is? Wat zijn de voordelen en nadelen van de groeiende scheiding tussen componist en uitvoerend muzikant?
 
Biografie Mattias Spee:
Mattias Spee is een Nederlandse pianist en componist. Zijn eerste liefde was de klassieke muziek, maar hij heeft ook altijd een grote passie gehad voor andere genres en stijlen, zoals jazz, minimal en vrije improvisatie, die hij nu in zijn eigen composities vermengt tot iets wat niet in en hokje te plaatsen is. Bij het componeren laat Mattias zich graag inspireren door verhalen. Als kind was hij gek op sprookjes en mythes -niet alleen om te lezen, maar ook om zelf te verzinnen- en deze liefde voor vertellen is terug te horen in zijn muziek. Veel van zijn composities ontstaan uit improvisatie en Mattias laat ook vaak in zijn stukken ruimte open voor spontane ingevingen. Behalve zijn eigen composities, heeft Mattias ook muziek van verschillende andere componisten in première gebracht, waaronder herontdekte stukken van 20e eeuwse componisten Gerard van Brucken Fock en Hans Henkemans en nieuw werk van Samuel Carl Adams, Linda Diaz, Joshua Herwig, Pepijn Streng en anderen. In 2023 zal Mattias de première verzorgen van nieuwe piano solo-composities van Lisa Weyrauther en Gijs Idema, compositieopdrachten die Mattias zelf uitschreef ter gelegenheid van de Dutch Classical Talent-tournee, en van een nieuw pianoconcert van Jo Sporck. Samen spelen met anderen is belangrijk voor Mattias, omdat er voor hem niks plezieriger is dan samen muziek maken. Naast de vele projectensembles waarvan hij onderdeel is, maakte hij jarenlang deel uit van het Goudsbloemtrio, samen met klarinettiste Ana Prazeres en celliste Hadewych van Gent.ls solist heeft Mattias samengewerkt met gerenommeerde orkesten als Holland Symfonia en Philharmonie Zuid-Nederland. Een andere grote passie van Mattias is samenwerken met artiesten uit andere kunstdisciplines, zoals dichters, theatermakers, schrijvers, lichtkunstenaars en acteus. Mattias’ studie-instrument is een Grotrian-Steinweg-vleugel uit 1992, hem in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds Behalve muzikant is Mattias ook overtuigd veganist. Hij heeft een uitgesproken mening over dierenleed en de negatieve gevolgen van onze levensstijl voor het milieu.
 
Biografie Harro Henkemans:

Als kind ging ik naar de Vrije School en het Stedelijk Lyceum in Zutphen om vervolgens in Amsterdam psychologie te gaan studeren aan de UVA. Muziek en psychologie waren al vroeg mijn grootste passies. Ik speelde als drummer en zanger in verschillende popbands en ik stond in 2006 met de rockband ‘Levetation’ in de halve finale van de Grote Prijs van Amsterdam.  Ik merkte dat ik de meeste voldoening haalde uit het maken van iets; ik experimenteerde met componeren, fotograferen, tekenen en schrijven. Toen ik in 1995 een filmcursus deed ontdekte ik het proces van ‘documentaire maken’. Het plezier en de inspiratie die het gaf om samen een film te maken over iets dat me werkelijk aangreep is de belangrijkste reden dat ik documentairemaker wilde worden. In 1995 startte ik met de filmopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.In het documentaire-filmgenre komen veel van mijn interesses bij elkaar: interesse in mensen en hun verhalen, in vormgeving en techniek Tijdens mijn opleiding maakte ik een aantal persoonlijke, experimentele films waaronder ‘Spelen voor de Engelen’ (1998), over straatmuzikant Elyes, ‘Huilen’(1998) – een zoektocht naar mijn tranen en ‘Toekomst Muziek’ (1999) – een muzikaal egodocument over het naderende einde van mijn studentenleven. Ik kreeg tijdens mijn opleiding les en begeleiding van filmmakers Leo de Boer, Karin Junger, Paul van den Wildenberg, Jan Ketelaars en Ton Koole en Ben van Lieshout. In 1999 studeerde ik af als regisseur documentaire. In 2000 behaalde ik mijn Master in Video & Television aan de University of Portsmouth.Na mijn afstuderen won mijn debuutfilm als regisseur, ‘De Vleeseter’, over de hypocrisie van vleeseten, de eerste prijs bij AVRO’s Achtbaan, een programma voor jonge makers.

Een jaar later maakte ik voor de IKON/KRO ‘Echo van het Hart’ (2001) waarin mijn vaders’ hartoperatie de aanleiding is voor een zoektocht naar de betekenissen van het hart. In 2009 nam ik deel aan de scenario-workshop KIDS&DOCS van het IDFA onder leiding van cineaste Menna Laura Meijer. 

Tussen 2012 en 2014 ontwikkelde ik in samenwerking met hoogleraar psychiatrie Robert Schoevers ‘Doe even Normaal’: Een tiendelige informatieve documentaire serie voor de NTR over psychiatrische aandoeningen en de behandeling hiervan. De lange documentaire ‘Weggewist’ over mijn beroemde oudoom, de Nederlandse pianist, componist en psychiater Hans Henkemans werd in 2021 geselecteerd voor de Gouden Kalf competitie van het NFF. Naast mijn werk als regisseur ben ik ook als documentaire-editor en regiecoach werkzaam.